لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا از سمت اش استعفا داد


جیمز متیس وزیر دفاع امریکا از سمت اش استعفا داد.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در استعفانامه خود نوشته است که نظریات اش در همه موارد با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا همخوانی ندارد بخصوص در مسایل مربوط به روسیه و چین.

با آن که او در استعفانامه خود اشاره‌‌یی به سوریه نکرده است اما نوشته چهار دهه فعالیت و تجربه در اردوی امریکا به او آموخته که امریکا در کنار احترام گذاشتن به متحدانش باید از تمام ابزارهای لازم برای دفاع از منافع مشترک خود و متحدانش استفاده کند.

او در این نامه تاکید کرده "امریکا باید در مقابل کشورهای که منافع استراتژیک شان روز به روز تنش بیشتری با واشنگتن ایجاد می ‌کند، عزم راسخ و روی کردی روشن داشته باشد."

به گفته وزیر دفاع امریکا، در حالی که کشورهای مانند چین و روسیه به دنبال پیاده کردن موقف اقتدار گرایانه خود در کشورهای جهان اند، امریکا باید همه تلاش خود را برای دفاع همه جانبه در این زمینه انجام دهد.

زیر دفاع امریکا بیشتر گفته از آنجایکه رئیس جمهور امریکا حق دارد در زمینه این مسایل و دیگر موضوعات وزیر دفاع همنظر با خودش داشته باشد از سمت خود استعفا می‌ دهد.

پس از این که استعفا نامه وزیر دفاع امریکا منتشر شد، رئیس جمهور امریکا فوراً در تیوترش نوشت که جیم متیس در آخر ماه فبروری ۲۰۱۹ میلادی یعنی تا دو ماه دیگر از سمت اش به عنوان وزیر دفاع امریکا بازنشسته خواهد شد.

دونالد ترمپ در تویت اش نوشته است، "جنرال متیس برای وادار کردن متحدان امریکا در ادای سهم شان از تعهدات نظامی خود کمک بزرگی به من بود."

با آن که رئیس جمهور ترمپ از برای جاگزینی در سمت وزارت دفاع امریکا از کسی نام نبرده اما گفته است بزودی وزیر دفاع جدیدش را معرفی خواهد کرد.

در همین حال قانونگذاران امریکایی از حزب جمهوریخوا و دیموکرات در مورد استعفای وزیر دفاع کشورشان ابراز نگرانی کرده اند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه نیز در تویتر خود نوشته است استعفا نامه جنرال متیس بسیار واضح نشان می ‌دهد که ما به طرف مجموع از سیاست‌ های اشتباه در حرکت هستیم که کشور را به مخاطره می اندازند، به اتحاد با متحدان ما لطمه می ‌زنند و دشمنان ما را قویتر می‌ کنند.

نانسی پلوسی عضو مجلس نماینده گان از حزب دیموکرات گفته است که استعفای جیم متیس در این مقطع زمانی تکان دهنده است.

XS
SM
MD
LG