لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

ویسا: اگر افغانستان در خلاء امنیتی رها شود پایان بد خواهد داشت


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر مطالبی را در پیوند به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به نشر سپرده اند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته است، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا پس از اعلان خروج نیروهایش از سوریه گفته است که هفت هزار سرباز اش را از افغانستان نیز بیرون می‌کند.

سرمقاله نویس نوشته است که رئیس جمهور ترمپ با این اعلان اش جهان را متعجب ساخته و در واکنش به این اعلان ترمپ جمیز متیس وزیر دفاع امریکا استعفایش را اعلان کرده‌است.

در سرمقاله آمده‌است، پیش از این در رابطه به خروج تمام نیروها از افغانستان و سوریه به سطح امریکا و جهان نیز واکنش‌ها دیده شده بود.

به باور سرمقاله نویس، برای همه این نکته روشن است که اگر این کشور‌ها در خلاء امنیتی رها شوند پایان بد خواهد داشت.

روزنامه این را هم نوشته است، حکومت افغانستان که از قبل در کنترول وضعیت کشور ناتوان است ظاهراً به سرنوشت حکومت داکتر نجیب مواجه شده اما کاملاً مانند سال‌های ۹۰ نیست.

ظاهراً عکس‌العمل حکومت افغانستان اینست که از چندین سال بدین‌سو دفاع از کشور به دست نیروهای امنیتی افغان است و با مردانگی از کشور دفاع می‌کنند.

دنیا

روزنامه دنیا نیز در این مورد در سرمقاله‌اش نوشته، اگر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تأمین صلح و ثبات در این کشور کمک می‌کند و سبب پایان جنگ می‌گردد و این مسئله به خیر افغان‌ها و دیگر کشور‌ها است باید اینجا را ترک کنند.

اما به گفته سرمقاله نویس، این خروج باید به اساس یک پلان منظم انجام شود یعنی امریکایی‌ها باید با مسئولیت سربازان شان را از افغانستان بیرون کنند.

روزنامه نویس نوشته‌است، چنین نشود که خلاء میان نیروها بمیان آید، نظام موجود سرنگون شود و دستآوردهای ۱۷ ساله با خاک یکسان گردد.

به باور سرمقاله نویس، این مسئله بشمول طالبان به نفع هیچ کس نیست.

هیواد

روزنامه هیواد در این رابطه به نقل از برخی آژانس‌های خارجی نوشته است این سربازان تا تابستان سال آینده از افغانستان بیرون می‌شوند اما فیصله نهایی تا کنون در این مورد صورت نگرفته‌است.

در مطلب آمده‌است، رئیس جمهور ترمپ از مدتی زیادی بدین‌سو روی خروج نیروهایش از افغانستان تأکید کرده اما از آغاز سال روان وی از سوی وزیر دفاع و رهبران نظامی آن کشور تشویق می‌شد تا بخاطر فشار آوردن بالای طالبان و مبارزه علیه داعش سربازان امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG