لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

مالداران متأثر از خشکسالی در جوزجان خواستارعلوفه حیوانی شدند


آرشیف، گوسفندان برای فروش در یکی از بازارهای شهر کابل
آرشیف، گوسفندان برای فروش در یکی از بازارهای شهر کابل

مالداران ولایت جوزجان با نگرانی ازر خشکسالی و عدم دسترسی به علوفه حیوانی برای مواشی‌شان می گویند که اگر برای رفع این مشکل توجه صورت نگیرد، مالداران ولایت جوزجان ناگزیر با مالداری خدا حافظی کنند.

مالداران دشت لیلی، زمرد سای، ترکمن قدوق، آب گرمی، آقچه گی ها، بابه دهقان و باینغور شبرغان با کمبود علوفه برای مال‌های‌شان مواجه اند.

غلام سرور قریه دار مالداران دشت لیلی شبرغان می گوید خشکسالی افزون بر ایجاد مشکلات مالداری زیان‌های زیادی را بر محصولات زراعتی نیز وارد کرده‌است.

به گفته وی، امسال نیز مانند سال گذشته دهاقین ولایت جوزجان گندم نه کاشته اند.

وی گفت:

"وضعیت مالداری فعلاً صد در صد در خطر است. یک جوال کاه در بازار شبرغان ۹۰۰ تا یک هزار افغانی است اگر دولت کمک نکند ما مردم همه مواشی را از دست می‌دهیم. امسال در روی زمین هیچ علف نشده گوسفندان خاک میخورند."

غلام سرور قریه دار افزود در جریان سال بسیاری از مالداران به علت نبود علوفه حیوانی و ادامه خشکسالی شغل مالداری را ترک کردند.

او هم‌چنان گفت، اگر برای رفع این مشکل مالداران توجه جدی نشود امکان از بین رفتن مواشی در دشت‌های ولایت جوزجان قابل پیشبینی خواهد بود.

فریدون انیق سخنگوی والی جوزجان می‌گوید در جریان سال روان خورشیدی به یک تعداد مالداران علوفه حیوانی توزیع گردید ولی کمک‌های صورت گرفته خیلی ناچیز بوده و جوابگوی نیاز مالداران نمی‌باشد.

انیق گفت، باز هم روز گذشته والی جوزجان طی یک جلسه اضطراری با مؤسسات کمک رسان داخلی و خارجی در مقر ولایت تصمیم گرفتند تا از طریق وزارت زراعت برای مالداران این ولایت هر چه عاجل کمک نمایند.

وی گفت:

"بنابرتقاضاهایی‌که وجود داشت بعد ازخریداری علوفه حیوانی بزودی برای مالداران توزیع خواهد شد که مقام ولایت در این باره تلاش‌های خود را دارد."

قرار معلومات، شماری از مالداران دشت لیلی شبرغان به علت نبود آب و علوفه تمام مواشی‌شان را به قیمت ناچیز بفروش رسانیده و شماری از خریداران نیز با خرید آن، این مواشی را به پاکستان صادر کردند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG