لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

ولسی جرگه: گفتگوهای صلح باید منسجم و از یک آدرس مشخص صورت گیرد


آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان یکی از جلسات در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۶
آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان یکی از جلسات در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۶

برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان هر چند از گفتگو نکردن طالبان مسلح با هیئت مذاکره کننده افغان در امارات متحده عربی ابراز نگرانی می‌کنند اما می‌گویند، گفتگوهای صلح باید منسجم و از یک آدرس مشخص صورت گیرد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از اظهارات اعضای این جرگه امروز شنبه ۱ جدی ۱۳۹۷ از حکومت خواست تا از پروسه صلح که به مرحله حساس رسیده استفاده مؤثر نماید.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"موضوع صلح یک پروسه ملی است از حکومت و رهبری حکومت می‌خواهیم در تفاهم با احزاب و ملت افغانستان احترام به ارزش ملی و دستآوردهای ۱۷ ساله این کشور موقف واحد خود را داشته باشد تا از این فرصت یک استفاده سالم به دست بیاید و ما شاهد صلح سرتاسری در افغانستان باشیم."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته در ابوظبی در حالی گفتگو کرد که نماینده‌های پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم حضور داشتند.

اما نماینده‌های طالبان در ابوظبی از ملاقات کردن با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان انکار کردند.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این مسئله گفته‌است، این کار طالبان نمایانگر اینست که آنان به صلح متعهد نبوده و خواهان ادامه جنگ هستند.

اما طالبان مسلح تاکنون در مورد این مسئله ابراز نظر نکرده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

پیش از این عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مقامات امریکایی در رابطه به عدم ملاقات نماینده‌های طالبان با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

اعضای ولسی جرگه نیز در پیوند به این مسئله در نشست عمومی این جرگه اظهارات شانرا بیان کردند.

حاجی سخی مشوانی یکتن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید:

" هیئت که از طرف افغانستان به ابوظبی رفته و طالبان مسلح هم با آن هیئت ملاقات نکرده‌اند، این قانون در تمام جهان است که مشکل میان دو طرف باید بین هر دویشان حل گردد نه این که طرف سوم در آن مداخله کند و این کار مناسب نبوده و این اشتباه طالبان است."

با این همه ریاست جمهوری افغانستان تأکید می‌کند که حکومت این کشور به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد اما در عین حال نیروهای مسلح افغان مانند همیشه برای دفاع از مردم و کشور ‌شان آماده هستند.

قرار است دور بعدی روند گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان در ماه جنوری سال آینده میلادی در عربستان سعودی برگزار شود.

یک منبع در شورای عالی صلح که نخواست بخاطر حساسیت موضوع از وی نام گرفته شود می‌گوید، احتمالاً در این گفتگوها یک هیئت حکومت افغانستان هم اشتراک کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG