لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

وزارت دفاع: عملیات‌های نظامی در فصل زمستان افزایش خواهند یافت


آرشیف
آرشیف

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که عملیات تهاجهی نیرو‌های افغان در ولایت‌های مختلف بخاطر سرکوب مخالفین مسلح به موفقیت به پیش می رود.

وزارت دفاع افغانستان عملیات تهاجمی در ولایت‌های مختلف کشور را موفق دانسته و از افزایش عملیات‌ها در فصل زمستان خبر میدهد.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در نتیجه افزایش عملیات‌های هوایی و زمینی نیرو‌های افغان، امار تلفات مخالفین مسلح زیاد شده و شماری از قوماندانان و رهبران مهم این گروه‌ها از بین رفته اند.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود:

"در ۲۶ روز گذشته ۱۵ قوماندان مهم، والیان، رهبران کمیسیون‌های نظامی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی هدف قرار گرفته و ازبین برده شده اند، در کل عملیات‌های زمینی، هوایی و کماندوی ما زیاد شده و بگونه اوسط هر روز از ده تا ۱۵ عملیات هوایی، زمینی و کماندویی را اجرا می کنیم."

به گفته وی در میان کشته شده‌ها قوماندان ملا منان، پیر آغا و قوماندان قطعه سرخ طالبان برای ولایت‌های لوگر، خوست، پکتیا، پکتیکا و غزنی شامل است.

وی افزود که با افزایش عملیات‌های تهاجمی در میدان‌های جنگ، امار تلفات نظامیان افغان کاهش چشم گیر داشته اما به مخالفین مسلح تلفات سنگین وارد شده است.

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان حدود یک ماه پیش به هدف جلوگیری از تلفات نظامیان افغان در میدان‌های نبرد، از تطبیق یک استراتژی سخن زد که در آن بر افزایش حملات تهاجمی، عملیات‌های هوایی و کماندویی برای سرکوب مخالفین مسلح دولت اشاره شده است.

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است که در ۴ سال گذشته ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغان کشته شده اند.

به گفته وزارت دفاع، اکنون عملیات نیرو‌های افغان در ولایت‌های ننگرهار، کنر، پکتیا، پکیتکا، غزنی، بغلان، فاریاب، فراه ، هلمند، کندهار و ارزگان داوم دارد.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی از جمله باری عارض میگوید، شش ماه وقت نیاز است تا موفقیت نییرو‌های افغان در میدان‌های جنگ ثابت شود.

باری عارض
باری عارض

او افزود:

"اینکه چی تعداد قوماندانان و مخالفین مسلح کشته شدند، تصدیق ان مشکل است، افزایش یا کاهش تلفات در یک ماه روشن نمیشود، اگر در این یک ماه تلفات کمتر میشود به این معنا نیست که محاسبه کنیم که تلفات کمتر شده است."

پیش از این مقام‌های افغان و امریکایی گفته اند که عملیات‌های هوایی و زمینی بر ضد طالبان افزایش یافته است تا حکومت افغانستان در گفتگو‌های صلح از یک موقف قوی حضور یابد.

از سوی هم گزارش‌های منبی بر افزایش حملات مخالفین مسلح در شماری از ولایات کشور منتشر شده که به گفته برخی از آگاهان امنیتی هدف ان امتیاز گرفتن بیشتر در گفتگو‌های صلح است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG