لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

تبصره روزنامه‌های بین المللی در مورد تصمیم خروج نیروهای امریکا از افغانستان!


اکثر روزنامه ها و نشریه های غربی مقاله‌های را در باره تصمیم رئیس جمهور امریکا در مورد خروج هزاران عسکر امریکایی از افغانستان به نشر رسانده‌اند.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز در شمارۀ اخیر خود در مورد تصمیم امریکا مبنی بر خروج سربازان این کشور از افغانستان نظریات تعداد از مردم عامه و تحلیلگران افغان را به نشر رسانده است.

روزنامه از قول احمد شجاع کارشناس سیاسی افغان می نویسد در حالیکه تا هنوز مذاکرات مستقیم صلح در افغانستان آغاز نشده، خروج نیرو های امریکایی از این کشور به طالبان افغان در میدان جنگ فرصت پیشرفت را می دهد.

حنا صالحی وکیل مدافع افغان به روزنامه لاس انجلس تایمز گفته که این فیصله رئیس جمهور امریکا که هفت هزار سرباز این کشور را از افغانستان بیرون می کشد، در میان قوای افغان بی اعتمادی ایجاد خواهد کرد.

این وکیل مدافع افغان می‌گوید، امریکا باید که این گام را روی یک پروسه استراتژیک بر می‌داشت تا حکومت افغانستان برای تکمیل خلای آن آماده‌گی می‌گرفت.

روزنامه لاس انجلس تایمز در این ارتباط از سخنان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نقل قول کرده که می‌گوید، ایالات متحده اگر از راه صلح نتواند به اهداف اش برسد، به حمایت خود از حکومت افغانستان در میدان نبرد دوام می دهد.

  • نیویارک پُست

روزنامه نیویارک پُست همچنان مقاله را در باره خروج هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان به نشر رسانده، می گوید در حالیکه پاکستان و طالبان از این تصمیم امریکا استقبال کردند، اما شماری زیاد افغان‌ها در این ارتباط ابراز نگرانی نموده اند.

نویسنده می گوید، اکثر افغان‌ها به این عقیده اند که این تصمیم مورال نیرو های امنیتی افغان را متأثر نموده و پروسه صلح را نیز پیچیده خواهد ساخت.

بیل روجیو کارشناس در امور افغانستان در انستیتوت دفاع از دمکراسی به روزنامه نیویارک پُست گفته که کاهش نیرو های نظامی امریکا طالبان را تشویق می کند که بر موقف کنونی خود پا فشاری کند و با حکومت افغانستان به طور مستقیم گفتگو نکند.

XS
SM
MD
LG