لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

تبصره روزنامه‌های کابل روی خروج احتمالی ۷ هزار نیروی امریکایی


روزنامه‌های چاپ امروز یک‌شنبه علاوه بر مسایل دیگر بیشتر مطالبی را در مورد خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان به نشر سپرده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته‌است یک سناتور ارشد حزب جمهوری خواه امریکا از مجلس سنای این کشور خواسته‌است تا بخاطر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یک نشست فوق‌العاده دایر گردد.

در مطلب آمده‌است، لیندسی گراهام عضو کمیته خدمات نظامی سنای امریکا نیز به خبرنگاران گفته است که آنان می‌خواهند تا بطور مستقیم از جیمز متیس در این مورد بشنوند.

نویسنده گفته است، این در حالیست که متیس گفته است به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور ترمپ استعفا داده‌است.

به اساس گزارش‌ها، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا فیصله کرده که ۷۰۰۰ سرباز اش را از افغانستان بیرون می‌کند.

مسیر

روزنامه مسیر در این مورد در سرمقاله‌اش نوشته، خروج نصف نیروهای امریکایی از افغانستان و در پایان خروج تمام نظامیان امریکایی تنها بخاطر طالبان نه بلکه خواست تمام افغان‌ها و حتی برای آن‌هایی‌که ۱۷ سال با امریکایی‌ها همکار بودن جای افتخار است.

در سرمقاله آمده‌است، گذشته از افتخار این آن گره است که بخاطر باز شدن آن در ۱۷ سال تلاش‌های صادقانه انجام نشده چون در روند صلح نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه صورت نگرفته است.

به باور سرمقاله نویس، این‌که امریکایی‌ها بخاطر خروج‌شان از افغانستان فکر می‌کنند و زمانی‌که امریکا بخاطر خروج آمادگی بگیرد توافق‌نامه امنیتی هم کدام ارزش ندارد و اگر حکومت افغانستان در این مورد غور کند راه رسیدن به صلح نزدیک می‌شود.

زیرا به گفته نویسنده، طالبان بخاطر مذاکره با حکومت افغانستان شرط گذاشته‌اند که توافق‌نامه امنیتی با امریکا فسخ و عساکر آن کشور را از افغانستان بیرون کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم در یک مطلب این فیصله امریکا را عجولانه و ناسنجیده عنوان کرده گفته است که این اقدام، طالبان را در میدان جنگ تقویت می‌کند.

هیواد

روزنامه هیواد نیز روی همین مسئله در سرمقاله‌اش نوشته است.

هیواد نوشته است اگر امریکا بخواهد در تابستان آینده نصف سربازانش را از افغانستان بیرون کند باید به اساس توافق‌نامه درازمدت استراتژیک امنیتی به هدف سرکوب گروه‌های مخالف نیروهای امنیتی افغان را بیشتر از این تقویت نماید.

زیرا به باور سرمقاله نویس، بخاطر مقابله با دشمن تجهیز نیروهای امنیتی افغان بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG