لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

واشنگتن پُست: خروج نیروهای امریکایی نگرانی‌ها را افزایش داده‌است


ارشیف، تصویری از روزنامه‌های چاپ جهان
ارشیف، تصویری از روزنامه‌های چاپ جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پست تحت عنوان "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگرانی‌ها را افزایش داده است" گزارشی را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد، در هفته جاری با تصمیم اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد خروج هفت هزار نظامی امریکایی از افغانستان جنگ ۱۷ ساله در این کشور شکل تازه را به خود گرفت.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، دونالد ترمپ از مدت‌ها به این‌سو از حضور نظامیان امریکایی در افغانستان راضی نبود و گفته بود که برای پیروزی در این جنگ استراتژی واضح وجود ندارد و تلاش‌های مالی و نظامی امریکا در افغانستان بی‌جاست.

به نوشته واشنگتن پُست بعد از اعلان قصر سفید در مورد خروج نیروها از افغانستان جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده که از حضور نظامی امریکا در افغانستان دفاع می‌کرد، از مقامش استعفا کرد.

روزنامۀ واشنگتن پُست در مورد این که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بالای وضعیت جاری چه تأثیر خواهد داشت؟ سه مورد را ارائه می‌کند:

  • نخست، خطر آن وجود دارد که گفتگو‌های صلح امریکا با طالبان زیانمند شود و برای ادارۀ دونالد ترمپ خیلی مشکل خواهد بود که بر اساس شرایط خود از افغانستان خارج شود.
  • دوم این‌که، آیا با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جغرافیه این کشور سر از نو تنظیم نشده و جنگ داخلی آغاز نخواهد شد؟
  • سوم این‌که، آیا با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه‌های تندرو مانند شبکه القاعده دو باره تقویت نخواهند شد؟

به نوشته روزنامه، ایالات متحدۀ امریکا گفته است که شبکه القاعده هنوز هم در افغانستان قوی است.

روزنامۀ واشنگتن پُست در یک مطلب دیگر، تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را در مورد خروج نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان یک تصمیم بجا خوانده می‌نویسد، دموکرات‌ها در کانگرس امریکا بالای این تصمیم رئیس جمهور انتقادات شدید کرده، اما طرح بدیل آن را ارائه نکرده‌اند.

به نوشته واشنگتن پُست، باید از این تصمیم دونالد ترمپ استقبال کرد، اما فشار آورد که وی تیمی را مؤظف بسازد تا به طور درست پلان خروج نیروهای امریکایی را از این دو کشور عملی کند.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین در شمارۀ اخیر خود با اشاره به تعیین سرپرست وزرای جدید برای سکتور امنیتی افغانستان می‌نویسد، رئیس جمهور غنی روز یکشنبه اسدالله خالد و امرالله صالح را به حیث سرپرست وزرای دفاع و داخله این کشور تعیین کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، هر دوی این افراد در گذشته به حیث رؤسای اداره امنیت ملی افغانستان ایفای وظیفه کرده‌اند، اسدالله خالد و امرالله صالح هر دو مخالفان سر سخت طالبان و از منتقدین پاکستان محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG