لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

ارگ: سرور دانش در انتخابات آینده معاون دوم رئیس جمهور غنی خواهد بود


شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

چانه زنی‌ها بر سر گزینش معاون اول در تکت انتخاباتی رئیس جمهور غنی ادامه دارند و معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید آقای غنی معاون دوم‌اش را برای انتخابات آینده برگزیده‌است.

شاه حسین مرتضوی روز دوشنبه "۰۳ جدی ۱۳۹۷" در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که سرور دانش هم‌چنان معاون دوم رئیس جمهور غنی گزینش شده‌است، اما رأی‌زنی‌ها بر سر انتخاب معاون اول ادامه دارند.

وی افزود:

"در انتخابات ریاست جمهوری آقای غنی کاندید است، معاون دوم‌شان استاد دانش و روی انتخاب معاون اول بحث‌ها جریان دارد."

این‌که رئیس جمهور غنی چه کسی را به‌عنوان معاون اول در تکت انتخاباتی‌اش برخواهد گزید آقای مرتضوی از شخصی نام نمی‌برد.

با این همه پیشتر برخی از رسانه‌ها از زبان آقای غنی نگاشته اند که در مصاحبۀ با این رسانه‌ها گفته‌است، عبدالرشید دوستم در تکت انتخاباتی او حضور نخواهد داشت.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان عبدالرشید دوستم را در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به‌عنوان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان برگزید.

آرشیف، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهور افغانستان حین مراسم تحلیف در کابل
آرشیف، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهور افغانستان حین مراسم تحلیف در کابل

پس از بروز اختلاف‌ها میان رئیس جمهور غنی و عبدالرشید دوستم، وی در ماه‌های پسین به دفتر کارش حضور نیافت.

اکنون افراد نزدیک به وی می‌گویند که آقای دوستم در روزهای اخیر به کارش به حیث معاون اول ادامه داده‌است و یک روز پیش از این دفتر معاونیت ریاست جمهوری در اعلامیۀ نگاشته است که آقای دوستم با وزیر دفاع ترکیه در دفتر کارش در صدارت دیدار داشته و در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با او سخن گفته‌است.

با این همه، سه روز از ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری می‌گذرد و تا کنون شمار کسانی‌که به‌شمول نمایندۀ رئیس جمهور بستۀ معلوماتی نامزدان ریاست جمهوری را به دست آورده‌اند به ۳۵ تن می‌رسد.

با این همه روشن نیست که آقای دوستم در تکت انتخاباتی کدام نامزد ریاست جمهوری حضور خواهد داشت.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی می‌گوید خواست جنبش ملی، معاونیت نخست ریاست جمهوری است و حضور آقای دوستم در تکت انتخاباتی یکی از نامزدان را به زودی اعلام می‌کنند.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان
بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان

وی می‌گوید:

"چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که در هر تکت که قرار می‌گیریم، برعلاوه سایر مشخصات، باید معاونیت اول را ما داشته باشیم تا مشارکت و ترکیب قومی در نظر گرفته شده باشد، کوشش می‌کنیم که در روزهای نزدیک به توافق و تفاهم با یک نامزد برسیم، موقف و جایگاه ما در هر تیمی که در نظر گرفته شده باشد با همان تیم کنار خواهیم آمد."

آقای ته‌ینج می‌گوید، رئیس جمهور غنی از عبدالرشید دوستم خواسته است تا به عنوان معاون سوم در تکت انتخاباتی وی حضور داشته باشد، اما این خواست از سوی آقای دوستم رد شده‌است.

با این همه فضل رحمان اوریا سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید گزارش هایی‌که در اختیار آنان قرار دارد، عبدالرشید دوستم در تکت انتخاباتی عطا محمد نور یکی از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری شامل خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG