لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

نظریات اعضای ولسی جرگه در مورد پروسۀ صلح و خروج احتمالی نیروهای امریکایی!


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، پراکنده‌گی‌ها در پیوند به پروسه صلح، خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان و مشکلات در انتخابات ولسی جرگه، اعضای این جرگه را نگران ساخته‌است.

اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه "۰۳ جدی ۱۳۹۷" در نشست عمومی این جرگه گفتند، اگر به این مشکلات توجه نگردد افغانستان به یک بحران مواجه خواهد شد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از اظهارات نماینده‌های مردم گفت:

"برخورد رهبری حکومت و همه سیاسیون افغانستان در قبال سرنوشت مردم افغانستان بخصوص در اجندای سیاسی موضوع صلح، انتخابات و هم‌چنان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و پیمان امنیتی یک مقدار با مسئولیت برخورد کنند."

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

مسایلی را که اعضای ولسی جرگه بیان کردند از جمله داغ‌ترین موضوعاتی اند که مردم عام، سیاسیون و فعالان مدنی نیز روی آن انتقاد کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان باید برای حل این چالش‌ها اقدامات جدی روی دست گرفته شود.

این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می‌گردد که به تازه‌گی برخی مقامات امریکایی که نخواستند از آنان نامبرده شود گفته‌اند که وزارت دفاع امریکا روی پلانی کار می‌کند که اگر نهایی شود هفت هزار سرباز نظامی مستقر در افغانستان از این کشور خارج می‌شوند.

در کنار این مسایل متفرق بودن هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح با طالبان مسلح و مشکلات در انتخابات ولسی جرگه نیز نگرانی اعضای ولسی جرگه را برانگیخته است.

در عین حال عبدالستار درزابی، همایون همایون و کمال ناصر اصولی در رابطه به این چالش‌ها می‌گویند:

"واقعا خروج نیروهای ناتو به طور ناگهانی تمام مردم افغانستان را نگران ساخته‌است."

"فهمیده شود که انتخابات ۱۳۹۷ یکی از پُر تقلب‌ترین انتخابات بوده‌است."

"یک هیئت از سوی ولسی جرگه تعیین شود تا با رهبران مختلف افغانستان نشسته و با آنان صحبت کند که آدرس صلح باید یکی و همه هم‌نظر باشند."

آقای اصولی می‌گوید، تلاش‌های جاری صلح باید منسجم و از یک آدرس مشخص صورت گیرد.

این در حالیست که پیش از این حکومت همواره از تلاش‌های جدی در مورد پیشبرد گفتگوهای صلح اطمینان داده و گفته است که خروج هزاران نیروی خارجی از این کشور هیچگاه بر وضعیت امنیتی آن تأثیر نخواهد گذاشت.

کمیسیون مستقل انتخابات همواره از برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان اطمینان داده‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG