لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

مقامات افغان: به‌خاطر معیاری سازی و حل مشکلات کابل دیدگاه‌ها را جمع آوری می‌کنیم


نمایی از جاده‌های کابل
نمایی از جاده‌های کابل

مقامات افغان می‌گویند، به‌خاطر معیاری‌سازی شهر کابل و حل مشکلات باشنده‌های این شهر دیدگاه‌های متخصصین، مقامات دولتی و باشنده‌های این شهر را جمع‌آوری می‌کنند.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، معیاری‌سازی شهر کابل، حل مشکلات شهرک‌های رهایشی بدون پلان و دادن منازل رهایشی برای افراد مستحق از اولویت‌های کاری حکومت می‌باشد.

سرور دانش این سخنان را روز دوشنبه «۰۳ جدی ۱۳۹۷» در کنفرانس ملی شهری در کابل بیان کرد.

آقای دانش می‌گوید، به‌خاطر رسانیدن خدمات به خانه‌ها و ساختمان‌های رهایشی قدیمی و جدید نیاز به یک سیستم منظم است که در این زمینه باید نظریات مسلکی جمع‌آوری شود.

او افزود:

"شهر و شهرسازی سه عنصر است که باید ما آنان را به همدیگر ارتباط بدهیم، این کار تعداد کادرهای علمی پوهنتون‌ها دانشمندان و پژوهشگران هستند و دوم کارهای اجرایی است که مربوط به حکومت می‌باشد و سوم نظریات باشنده‌های کابل است."

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

در این کنفرانس که از سوی وزارت شهرسازی و مسکن برگزار شده برای سه روز ادامه خواهد داشت ۱۲ تن از متخصصان، مقام‌های افغان و شماری از باشنده‌گان کابل اشتراک کرده اند.

این در حالیست که پیش از این چنین کنفرانس‌های به هدف معیاری‌سازی شهر کابل، ایجاد شهرک‌های رهایشی و ایجاد ساختمان‌های جدید برای باشنده‌گان برگزار شده‌است.

اما اکنون وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، برنامۀ جدید آنان در مقایسه به گذشته تفاوت داشته و تدابیر جدی برای عملی کردن این طرح وجود دارد.

حشمت‌الله ناصری سخنگوی این وزارت، در این کنفرانس برنامه‌های گذشتۀشان را نیز بررسی می‌کنند و تلاش‌های شان‌را برای عملی کردن پروژه‌های نا تکمیل نیز بیشر ساخته اند.

آقای ناصری می‌گوید، در پایان این کنفرانس برای باشنده‌گان که مستحق داشتن مسکن استند و از نداشتن سرپناه رنج می‌برند، اسناد توزیع خواهد شد.

او افزود:

"تلاش می‌کنیم تا زمینۀ گفتمان را میان مردم و مقامات حکومتی مساعد کنیم تا آنان مشکلات که در سکتور شهری به‌خصوص در ساحات غیر رسمی شهری وجود دارد آنان از قول خود تمام مسایل را مطرح کنند و راه حل‌ها را هم خود شان پیشنهاد کنند که بالاخره تمام این طرح‌ها جمع‌آوری می‌شود، بعداً به رئیس جمهور ارائه خواهد شد."

نمایش محصولات فابریکه‌های صنعتی، زراعتی، میوه‌جات خشک و قالین بخش از این کنفرانس بود که در ۸۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

از برنامه‌های جدید برای معیاری‌سازی شهر کابل و حل مشکلات شهری در حالی سخن زده می شود که شماری از استادان مکاتب نیز به کشور عودت کرده اند و همین گونه کسانی که بی‌سرپناه استند، شکایت می‌کنند که حکومت با آنان وعدۀ توزیع زمین و سرپناه داده بود، اما بر آن عمل نکرده است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG