لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

تفاهمنامۀ همکاری‌های ۳ جانبه به منظور رسیده‌گی به شکایات و تخلفات طبی امضا شد


آرشیف، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه وزیر صحت عامه افغانستان
آرشیف، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه وزیر صحت عامه افغانستان

تفاهمنامۀ همکاری‌های سه جانبه در پیوند به رسیده‌گی به شکایات و تخلفات طبی میان وزارت صحت عامه، لوی سارنوالی و شورای عالی طبی به امضا رسید.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، هرچند پیشرفت‌های زیادی در عرصه طبابت در این کشور صورت گرفته، اما هنوز هم تخلفات طبی و شکایات در عرصۀ عرضه خدمات صحی وجود دارند.

وزارت صحت عامه به همین هدف روز چهارشنبه «۰۵ جدی ۱۳۹۷» تفاهمنامۀ همکاری‌های سه جانبه را در پیوند به رسیده‌گی به شکایات و تخلفات طبی به امضا رساند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت:

"هدف اینست که چگونه بتوانیم حقوق یا مصونیت داکتر هم در نظر گرفته شود و هم مصونیت مریض را، این مسئله نیاز به این دارد که در هر پروسه که خطا می‌افتد باید آن پروسه به شکل سیستماتیک توسط یک مرجع معتبر و بی‌طرف بررسی گردد، در آن صورت هم مصونیت مریض یقینی می‌باشد و هم داکتر، کیفیت خدمات بلند برود و در صورتی‌که واقعاً غفلت می‌شود باید طرف مجازات شود."

آقای فیروز هم‌چنان گفت، اگر یک ارگان واحد به‌خاطر بررسی از تخطی‌های طبی وجود نداشته باشد، این مسئله سبب کاهش فاصله میان مردم و سکتور صحت می‌گردد.

به‌گفته وزیر صحت عامه، در گذشته تخطی‌های طبی عمدی و غیر عمدی هنگام اجرای عملیات‌ها صورت گرفته بود که با امضای این تفاهمنامه به تمام این تخطی‌ها رسیده‌گی می‌شود.

هرچند وزارت صحت عامه از پیشرفت‌ها در بخش عرضه خدمات صحی در کشور سخن می‌زند، اما هنوز هم مردم در ولایات دور دست از عدم دسترسی به خدمات صحی و مشکلات و تخطی‌ها در این بخش شکایت دارند.

در عین حال فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان که در این نشست حضور داشت به مردم اطمینان داد که این اداره مطابق قانون به تمام مشکلات و تخطی‌های طبی رسیده‌گی کرده و حق را به حقدار می‌سپارد.

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان
فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان

وی گفت:

"من به نماینده‌گی از ادارۀ لوی سارنوالی افغانستان برای شما اطمینان می‌دهم که قانون و نهاد‌های عدلی و قضایی از اجراآت مسلکی و از اجراآتی که بر اساس قوانین و با در نظرداشت اصول مسلکی صورت می‌گیرد برای تأمین عدالت و تأمین حاکمیت قانون در کنار شما هستند."

از سوی هم نسرین اوریاخیل رئیس عمومی شورای طبی افغانستان گفت، امضای این تفاهمنامه سبب می‌شود تا مصونیت مریض تأمین و حقوق داکتران هم پامال نگردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG