لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

مقام‌های ایرانی می‌گویند که با نماینده‌گان طالبان گفتگو نموده‌اند


نمای از شهر تهران پایتخت ایران
نمای از شهر تهران پایتخت ایران

مقام‌های ایرانی می‌گویند که با نماینده‌گان طالبان دیدن کرده و با آن‌ها گفتگو نموده‌اند.

تسنیم خبرگزاری نیمه دولتی ایران گزارش می‌دهد، تهران به هدف حل مشکلات امنیتی افغانستان با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرده است.

اما این خبرگزاری نگفته که گفتگوها با طالبان چه زمانی و در کجا صورت گرفته است و همچنان در گزارش یادآوری نشده که کدام مقام‌های ایران با کدام سطح از رهبری طالبان دیدار داشته اند.​

علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران

اما خبرگزاری تسنیم ایران از قول علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران می‌گوید:

"مجموعه ارتباطات و گفتگوهای انجام شده با گروه طالبان به اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت."

آقای شمخانی همچنین گفته که با حمدالله محب همتای افغانی خود در کابل ملاقات کرده و به او در این مورد معلومات داده است.

عباس اسلانی یک خبرنگار تسنیم در تویتر خود نوشته که این اولین باریست که گفتگو میان مقام‌های ایرانی و نماینده‌گان طالبان تأیید می‌شود.

خبر گفتگوها بین ایران و طالبان بعد از گزارش‌ها از دیدار نماینده‌گان طالبان با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به نشر می‌رسد که در آن پیشنهاد برای آتش‌بس و خروج نیرو های خارجی در آستانه احتمال مذاکرات صلح در افغانستان بحث شد.

خبرگزاری تسنیم از علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران نقل قول کرده می‌افزاید، خطر نفوذ گروه داعش در افغانستان خیلی جدی بوده و به اقدامات عملی بر ضد این گروه نیاز دیده می‌شود.

مقامات ایرانی می‌گویند، امریکا و ارتجاع منطقه از گروه داعش حمایت می‌کنند.

علی شمحانی در این ارتباط از کدام کشور خاص دیگر نام نگرفت، ولی هدف مقام‌های ایران از ارتجاع منطقه بیشتر رژیم عربستان سعودی و دیگر کشور های دشمن ایران می‌باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم ایران حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدار با آقای شمخانی ایران را یک ستون مهم در امنیت منطقه دانسته ابراز امیدواری کرده که همکاری مشترک میان کابل-تهران در حل مشکلات امنیتی در افغانستان کمک کند.

با وجود تلاش‌های مکرر رادیو آزادی نتوانست که با سخنگویان شورای امنیت ملی افغانستان دسترسی پیدا کند تا در این مورد تبصره نمایند.

طالبان مسلح نیز تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG