لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

شورای عالی صلح همکاری همآهنگ کشورهای همسایه در روند صلح را مفید می‌خواند


سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که همکاری همآهنگ کشورهای منطقه به ویژه همسایه‌ها می‌تواند در روند صلح این کشور مفید واقع شود.

هم‌زمان با اظهارات مقامات ایرانی در بارۀ انجام گفتگو با طالبان و خواست روسیه مبنی بر توجه به منافع کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان، شورای عالی صلح می‌گوید که تأمین صلح در این کشور به نفع همه کشورهای منطقه است.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که آنان نقش همآهنگ کشورهای همسایه را در روند صلح افغانستان با اهمیت دانسته و از آن استقبال می‌کنند.​نشان شورای عالی صلح افغانستان

آقای طاهری روز پنجشنبه «۰۶ جدی ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"بدون شک منفعت افغانستان با منافع کشورهای منطقه گره خورده‌است و منافع کشورهای همسایۀ ما با آرامی و صلح و ثبات افغانستان گره خورده است. هر کشوری که قدم‌های سازنده و همآهنگ به‌خاطر تشویق طالبان افغان که منجر به آغاز مذاکرات زود هنگام میان حکومت و این گروه شود، بردارد ما از آن استقبال می‌کنیم."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از چند مرحله دیدار زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان مقامات ایرانی نیز گفته اند که با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده‌اند.

تسنیم خبرگزاری نیمه دولتی ایران روز چهارشنبه پس از دیدار علی شمخانی مشاور امنیت ملی آن کشور با مقامات افغان در کابل به نقل از وی گزارش داده که حکومت افغانستان از این مذاکرات اطلاع داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

در عین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته که مسکو از تصمیم واشنگتن برای خروج نصف نیروهایش از افغانستان ستایش نموده و تأکید کرده که این اقدام با روند صلح این کشور کمک می‌کند.

در عین حال سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در مسکو گفته که آنان از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند.

اما وی تأکید کرده که مسکو و اسلام‌آباد می‌خواهند که به منافع همه کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان توجه شود.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در سفر اخیرش به کابل وعده داده که طالبان را برای گفتگو با حکومت افغانستان حاضر خواهند ساخت.

در این حال زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید که کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه پاکستان، ایران و روسیه در قضایای این کشور دخیل هستند.

آقای پادخوابی تأکید می‌کند که اگر این کشورها بخواهند می‌توانند در روند صلح افغانستان نقش مثبت ایفأ کنند.

زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه
زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه

او افزود:

"واقعاً این کشورها در جنگ افغانستان دخیل هستند و با طالبان نیز به نحوی همکاری داشتند، اگر آنان بخواهند که صادقانه عمل کنند، در روند صلح افغانستان تأثیرات مثبت دارند."

قرار است مرحله‌ای دیگری از گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در آیندۀ نزدیک در عربستان سعودی آغاز شود.

در عین حال مسکو گفته که آمادۀ میزبانی از نشستی دیگری در بارۀ صلح افغانستان است.

حکومت افغانستان پیش از این همواره به تقویت و گسترش اجماع منطقه‌ای در حمایت از روند صلح این کشور تأکید کرده و گفته که حالا کشورهای همسایه و منطقه پی برده اند که تأمین امنیت و ثبات در افغانستان به نفع آنان است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG