لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

ریاست اجرائیه افغانستان سرچشمۀ بحران جاری را تجاوز «۶م جدی» می‌داند


آرشیف، اتحاد جماهیر شوری زمان که بالای افغانستان تجاوز کردند.
آرشیف، اتحاد جماهیر شوری زمان که بالای افغانستان تجاوز کردند.

امروز شش جدی برابر است با ۳۹مین سالروز تجاوز نظامی اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان.

مقامات افغان می‌گویند که پس از گذشت ۳۹ سال از تجاوز قشون سرخ بالای افغانستان هنوز نیز افغان‌ها قربانی می‌دهند و با چالش‌های گوناگون روبه‌رو هستند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه «۰۶ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که روسیه به‌خاطر جبران آن اشتباه باید با روند صلح و تقویت اقتصادی این کشور همکاری کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

او افزود:

"این بدترین، تاریک‌ترین و روز خونین در تاریخ افغانستان است، متأسفانه افغانستان به علت تجاوز شوروی وقت، خسارات زیاد مالی و معنوی را متقبل شد که هنوز نیز حس می‌شود. بحران جاری نیز از همین روز سرچشمه می‌گیرد، تا هنوز نیز افغان‌ها به همین علت رنج می‌برند و قربانی می‌دهند."

آقای خوزون می‌گوید که یگانه راه بیرون رفت از چالش‌های موجود در این کشور تلاش‌های صلح است که باید به موفقیت برسد.

۳۹ سال پیش از امروز در ۶ جدی سال ۱۳۵۸ حدود ۲۵ هزار سرباز اتحاد جماهیر شوروی که با سلاح و تجهیزات پیشرفته مجهز بودند بالای افغانستان حمله کردند، تعداد این نیروها بعداً به حدود ۱۵۰ هزار تن افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ها قشون سرخ به خواست ببرک کارمل بر افغانستان تجاوز کرد، حفیظ‌الله امین کشته شد و کارمل از رادیو تاشکند اعلان نمود که رژیم امین سقوط کرد.

نیروهای شوروی سابق بیش از ۹ سال در افغانستان باقی ماندند، در این مدت صدها هزار افغان کشته و زخمی شدند و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به ترک این کشور گردیدند.

قشون سرخ شوروی در افغانستان با مقاومت شدید افغان‌ها روبه‌رو گردیدند و بالآخره در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ هجری خورشیدی مجبور به ترک این کشور شدند.

در این حال محمد امین وقاد از رهبران پیشین جهادی از مقاومت افغان‌ها در برابر نیروهای شوروی سابق سخن می‌زند.

محمد امین وقاد از رهبران پیشین جهادی
محمد امین وقاد از رهبران پیشین جهادی

او می‌افزاید:

"سلسلۀ که پس از آن روز ادامه دارد به نام اتحاد شوروی، حزب دموکراتیک خلق و رهبران آن زمان شوروی قید است، به‌خاطریکه روند همان است صرف عناصر، عوامل و شکل آن بدل شده‌است، اما نتیجه این است که جنگ هنوز نیز ادامه دارد."

اما نادر خان کتوازی یک عضو ولسی جرگه با آنکه می‌گوید، پس از تجاوز نظامی اتحاد جماهیر شوروی افغانستان با مشکلات روبه‌رو گردید، اما به‌گفته وی جنگ‌های بعد از پیروزی مجاهدین نیز این کشور را با بدبختی‌ها مواجه ساخت.

آقای کتوازی می‌گوید:

"پس از بیرون شدن نیروهای شوروی سابق مجاهدین به علت بی‌اتفاقی‌ها جنگ داخلی را آغاز کردند که کابل به ویرانه مبُدل شد، مردم کشته شدند نیروهای امنیتی و ادارات از بین رفتند، این همه خواست شخصی آنان و رضایت دشمن بود که باید چنین شود."

نادر خان کتوازی یک عضو ولسی جرگه
نادر خان کتوازی یک عضو ولسی جرگه

آقای کتوازی می‌گوید که تجاوز قشون سرخ بر این کشور زمینه را برای مداخلات کشورهای دیگر در افغانستان نیز فراهم ساخت.

وی تأکید می‌کند که افغان‌ها به ویژه سیاسیون افغانستان باید از تجارب گذشته بیاموزند و به دور از اختلافات برای تأمین صلح در این کشور تلاش کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG