لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

"نی": سال ۲۰۱۸ برای خبرنگاران خونین‌ترین سال بود که در آن ۲۰ خبرنگار کشته شدند


بنر تصاویر خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۸ که توسط بنیاد نی تهیه شده است.
بنر تصاویر خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۸ که توسط بنیاد نی تهیه شده است.

دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید، سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه به سال گذشته خونین‌ترین سال برای خبرنگاران بوده‌است و ۲۰ تن از خبرنگاران در این سال جان باخته اند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیوی این نهاد روز پنجشنبه «۰۶ جدی ۱۳۹۷» در نشست خبری یافته‌های نی در سال روان میلادی را این‌گونه فشرده ساخت:

"در سال روان یعنی ۲۰۱۸ که در حال پایان یافتن است، شاهد ۱۸ درصد افزایش سطح خشونت در برابر خبرنگاران در مقایسه به ۲۰۱۷ میلادی هستیم."

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیوی "نی"
مجیب خلوتگر رئیس اجرائیوی "نی"

آقای خلوتگر می‌گوید در سال روان میلادی ۱۹۷ مورد خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده اند.

این خشونت‌ها شامل؛

  • ۲۰ مورد قتل.
  • ۲۰ مورد زخمی شدن خبرنگاران.
  • ۵۹ مورد تهدید.
  • ۳۴ مورد لت‌و‌کوب.
  • ۱۲ مورد حمله بر رسانه‌ها.
  • یک مورد اختطاف.
  • ۴۹ مورد گوناگون دیگر.

و در رویدادهای تازۀ از امروز پنجشنبه؛

  • یک مورد حمله راکتی بر یک رادیوی محلی.
  • یک مورد لت‌وکوب خبرنگار یک شبکه تلویزیونی توسط محافظین یکی از مقامات بوده که در سال روان میلادی در برابر خبرنگاران رخ داده است.

در بخشِ از این یافته‌ها آمده است که ۵۵ درصد عامل خشونت در برابر خبرنگاران در این سال، مقام‌های حکومتی بوده اند، ۲۳ درصد گروه طالبان، در ۱۴ درصد این خشونت‌ها و یا قتل افراد مسلح ناشناس دخیل بوده‌اند و مردم عام نیز عامل ۸ درصد این خشونت‌ها در برابر خبرنگاران دانسته شده‌اند.

پیام رییس رادیو آزادی در پیوند به جان باختن خبرنگاران رادیو آزادی در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

نی در حالی به این یافته‌ها پرداخته است که در پایان ماه اپریل سال روان سه خبرنگار رادیو آزادی "سباوون کاکر، عبادالله حنانزی و یکی دیگر فرشته محرم درانی" که تازه با این نهاد رسانه‌ای پیوسته بود، در یک حمله انتحاری در شش درک کابل جان باختند.

اکنون دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۶ قضیه خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران رخ داده که بیشتر شامل لت‌و‌کوب، عدم دسترسی به اطلاعات و تهدید می‌باشند.

در این میان سید جعفر راستین مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این نشست اشتراک داشت، گفت که از بهر مصونیت خبرنگاران مقررۀ را ساخته اند که نهایی هم شده‌است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

​آقای راستین افزود:

"تدوین اسناد تقنینی برای مصونیت و حفاظت از خبرنگاران و حمایت از آنان، مقرره امنیت و مصونیت خبرنگاران که طرزالعملِ بود در کمیته مشترک در سطح مقرره ارتقأ یافته که امیدوار هستم این کمکِ به شما سنگر داران اطلاع‌رسانی شود و رهنمود پوشش رویدادهای تروریستی نیز تدوین و نهایی شده‌است."

از سوی دیگر، مجیب خلوتگر می‌گوید، نهادهای حمایت از رسانه‌ها و حکومت باید برنامۀ را در سطح کشور برای حمایت و مصونیت خبرنگاران بسازند که بر بنیاد آن زنده‌گی خبرنگاران از تهدید‌ها مصون باشد و نیز دسترسی آنان به اطلاعات بیشتر گردد.

این خواست در حالی مطرح می‌گردد که خبرنگاران نیز بارها از حکومت خواسته اند تا برای مصونیت جان آنان کارِ کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG