لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

هیواد: به امید پروسه صلح از دست رفتن فرصت‌ها بی انصافی خواهد بود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود بیشتر به موضوع به تعویق افتادن احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و برخی مسایل دیگر پرداخته‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی گفته‌است، فیصله در مورد به تأخیر برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تا هنوز نهایی نشده‌است.

در مطلب آمده است، قرار بود که کمیسیون مستقل انتخابات روز پنج‌شنبه گذشته تاریخ جدید برگزاری این انتخابات را اعلام کند اما سخنگویان این کمیسیون به رسانه‌ها گفته اند که در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ نشده‌است.

در مطلب به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات گفته شده که در این مورد با احزاب سیاسی، نهاد‌های ناظر انتخابات، جامعه مدنی،حکومت و ادارات بین‌المللی مشوره‌ها ادامه دارد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش گفته‌است که احزاب سیاسی، نهاد‌های مربوط به انتخابات و برخی از کاندیدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتادن انتخابات را کار نادرست خوانده و این را مداخله حکومت و تلاش برای مهندسی انتخابات دانسته‌اند.

سرمقاله نویس نوشته است که احزاب سیاسی نیز واکنش نشان داده اند و در باره به تأخیر برگزار شدن انتخابات گفته‌اند که این اقدام خلاف قانون اساسی است.

در سرمقاله آمده‌است که نهاد‌های ناظر انتخابات علت این تصمیم را ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات خوانده اما کاندیدان احتمالی این را تلاش حکومت بخاطر زمینه سازی برای تقلب گفته‌اند.

روزنامه نوشته که برخی‌ها به این باور اند که علت تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفتگوهای صلح است.

ویسا گفته است، از روزی که حکومت وحدت ملی به میان آمد باید همه می‌دانستند که دیگر انتخابات شفاف و عادلانه در این کشور برگزار نخواهد شد.

روزنامه تأکید کرده که کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری پیش از همه باید به موضوع اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی توجه کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته که در داخل و بیرون از کشور گفته می‌شود که انتخابات بخاطر مذاکرات صلح به تأخیر برگزار می‌شود.

اما سرمقاله نویس گفته است که این موضوع را کسی تضمین کرده نمی‌تواند که پروسه صلح پیش از برگزاری انتخابات به موفقیت خواهد رسید.

روزنامه نوشته است، این بی‌انصافی خواهد بود که به امید صلح اولویت‌ها در نظر گرفته نشود و فرصت‌ها از دست برود.

سرمقاله نویس نوشته که ممکن برای به تعویق افتادن انتخابات بهانه‌های دیگری نیز جستجو شود اما ۳۱ حمل تاریخ برگزاری انتخابات اعلام شده و جامعه جهانی نیز از آن پشتیبانی کرده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG