لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

نهاد خانه صلح: حکومت باید در پروسه صلح به خواست‌های مردم توجه کند


نهاد موسوم به خانه صلح افغانستان از حکومت می‌خواهد تا در پروسه صلح به مشارکت زنان و جامعه مدنی توجه کند.

با وجود تسریع روند گفتگوهای صلح در این کشور، خانه صلح افغانستان می‌گوید، بدون مشارکت مردم، احزاب سیاسی، زنان و جامعه مدنی پروسه صلح بی‌نتیجه خواهد بود.

نهاد موسوم به خانه صلح افغانستان روز شنبه ۸ جدی ۱۳۹۷ با برخی از فعالان جامعه مدنی در یک نشست خبری مشترک گفتند، حکومت باید در پروسه صلح معامله نکرده و به خواست‌های مردم توجه کند.

این نهاد یک اعلامیه را نیز در این نشست منتشر کرد.

نگینه یاری یک عضو نهاد خانه صلح افغانستان بخشی از این اعلامیه را چنین به خوانش گرفت:

"مشارکت زنان، جوانان، اقلیت‌ها احزاب سیاسی جهت ایجاد اجماع ملی در این پروسه باید در نظر گرفته شود در تصمیم گیری‌های صلح باید نمایندگان جامعه مدنی، احزاب سیاسی، اقلیت‌ها، علما، زنان و جوانان دخیل باشند، حکومت افغانستان باید هسته مرکزی پروسه صلح باشد، حکومت باید خواسته‌های مردم را در نظر گیرد، پروسه صلح نباید دستخوش معامله گردد بلکه به عنوان ختم جنگ به آن نگریسته شود نه آتش‌بس مؤقت، پروسه صلح نباید آزادی‌های زنان را محدود ساخته و مانع تحصیل و پیشرفت آنان در ساحات مختلف گردد."

آنان می‌گویند، اگر در تلاش‌های صلح خواست‌های مردم در نظر گفته نشود تلاش‌های جاری نتیجۀ در قبال نخواهد داشت.

این در حالیست که در سه ماه اخیر تلاش‌های مذاکرات صلح افغانستان به سطح ملی، منطقوی و بین‌المللی بیشتر گردیده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

سفرهای مسلسل زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به شمول افغانستان به کشورهای منطقه از جمله مواردی است که افغان‌ها و آقای خلیل‌زاد را به صلح امیدوار ساخته‌است.

در ماه جاری میلادی مقامات امریکایی، عربستان سعودی، امارات و مقامات پاکستانی با نماینده‌های طالبان در امارات متحده ملاقات کرده و پس از آن ملاقات قرار بر این شد که در هفته جاری دومین نشست میان طرف‌ها در شهر جده برگزار شود.

در عین حال برخی فعالان مدنی تلاش‌های جاری صلح را مؤثر ندانسته می‌گویند، از طالبان مسلح به صفت ابزار سیاسی کار گرفته می‌شود و به گفته آنان با این گروه صلح امکان پذیر نیست.

محمد نعیم ایوب داده یکتن از فعالان مدنی در این مورد می‌گوید:

"برداشت ما به عنوان فعال مدنی اینست که متأسفانه در طول ۱۶ سال طالبان ثابت کردند که آنان فقط یک ابراز استخباراتی هستند نه یک نظام که با یک برنامه بتوانند بیایند صلح نمایند و صلح با همچو گروه نه نتیجه می‌دهد و نه هم ما به مقصد می‌رسیم."

آنان می‌گویند، پیش از این نیز تلاش‌های صلح صورت گرفته بود اما تاکنون کدام نتیجه مثبت نداده‌است.

اعضای جامعه مدنی تأکید می‌کنند که در پروسه صلح پذیرفتن خواست مردم حتمی است در غیر آن این پروسه نتیجه نخواهد داشت.

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان به هدف گفتگوهای صلح با طالبان مسلح یک بورد مشورتی را تعیین کرده و گفته‌است که در پروسه صلح افغانستان با تمام اقشار جامعه مشوره صورت گرفته و نظریات آنان نیز در نظر گرفته می‌شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG