لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

فضل الرحمن خادم: ترورها در هرات از سوی سپاه پاسداران ایران صورت می‌گیرد


نمای از شهر هرات
نمای از شهر هرات

مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امینه ولایت هرات می‌گوید که اغلب ترورها در این ولایت از سوی سپاه پاسداران ایران صورت می‌گیرد.

فضل الرحمن خادم به رادیو آزادی گفت که سر کونسول ایران در هرات این ترورها را مدیریت می‌کند و باید از این ولایت اخراج شود.

او افزود:

"هشتاد فیصد ترورهای که در هرات انجام شده از طرف کشور ایران، سپاه پاسداران و محمود افخمی رشیدی سر کونسول ایران در هرات سازماندهی میشود و تیم اطلاعاتی شان این‌ها را آبیاری می‌کنند و هر کس که خوش شان نیاید او را ترور می‌کنند و اخلال و ناامنی را در هرات به وجود می‌آورند."

خادم: سر کونسول ایران در هرات ترورها را مدیریت می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه هرات می‌گوید که پس از افتتاح بند سلما، پایپ لاین انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند و راه لاجورد، سپاه پاسداران ایران در تلاش ناامنی در هرات بیشتر اقدام کرده است.

او افزود:

"به صورت خاص در دو، سه سال که گذشته است از روزی که بند سلما افتتاح شد، تاپی افتتاح شد و راه لاجورد افتتاح شد، پشت هر حرکت اقتصادی در هرات، یک نوع حمله و تهاجم به سرقت های مسلحانه از طرف این‌ها سازماندهی شده و هم به اختطاف ها و هم به انفجارات."

این مقام بلند پایه قوماندانی هرات می‌گوید که ۲۴ گروپ مسلح در ولسوالی پشتون زرغون هرات توسط ایران حمایت می‌شود و جنگ‌ها در ولسوالی شیندند نیز توسط این کشور مدیریت می‌شود.

او می افزاید که موضوع مداخله سر کونسول ایران در هرات و سپاه پاسداران را به مقام های محلی و مرکزی افغانستان در میان گذاشته است.

او از محکمه جهانی در شهر لاهه هالند می‌خواهد که موضوع ترورها و دخالت ایران در هرات را بررسی کند.

جواد عمید یکتن از مسئولین شبکه نهادهای مدنی در هرات می‌گوید که شماری از ترورها و انفجارها از بیرون افغانستان طرح ریزی می‌شود.

او می‌افزاید که شماری از افراد در ایران در تلاش برهم زدن امنیت ولایت‌های غربی افغانستان هستند.

او افزود:

"ما تقریباً هزار کیلومتر مرز مشترک داریم با ایران وطبیعتاً کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم افغانستان و مردم حوزه غرب در امن و آرامش باشند و ما شاهد این هم بوده ایم که ترورهای صورت گرفته که نه تا حال امنیت ملی توانسته سرنخ آن‌را بدست بیاورد و اگر داخلی می‌بود، طبیعتاً میتوانستند سرنخ ها را بدست بیاورند."

اداره محلی هرات و سر کونسول ایران در این ولایت در مورد این ادعاها ابراز نظری نکرده اند.

مقام ولایت هرات
مقام ولایت هرات

اظهارات مدیر تروریزم قوماندانی هرات در حالی بیان می‌شود که روز پنج شنبه هفته گذشته خلیل احمد خادم معاون آمریت ضد تروریزم حوزه هشتم امنیتی و برادر مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه ولایت هرات از سوی افراد مسلح ناشناس در مرکز شهر هرات ترور شد.

۹ ماه پیش نیز سمونوال فضل الله فهیم، مدیر عملیاتی و فرهنگی قوماندانی زون ۶۰۶ انصار و برادر بزرگتر مدیر عمومی تروریزم هرات ترور شده بود.

ایران همواره متهم به حمایت طالبان و ناامن ساختن ولایات حوزه غرب افغانستان است ولی مقامات ایرانی این ادعا ها را بارها رد کرده اند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG