لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

کمیسیون انتخابات رسماً تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد


کمیسیون مستقل انتخابات به گونه رسمی تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

پس از پخش آوازه‌ها و نشر خبرها در خصوص تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بلاخره کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به گونه رسمی تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که فیصله در خصوص تاخیر انتخابات را به‌خاطر دلایل مختلف و مشوره با جریان‌های سیاسی و جناح‌های مختلف انجام داده‌است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

​او افزود:

"روزی که برای انتخابات از جانب کمیسیون تعیین شده‌است آن تاریخ ۲۹ سرطان سال آینده می‌باشد یعنی در همین تاریخ ما چهار انتخابات داریم و قبل از آن تمام اصلاحات انجام می‌شود."

وی گفت که برگزاری انتخابات به ظرفیت بالا نیاز دارد که آن‌ها آن‌را باید تا زمان تعین شده آماده سازند.

با این زمستان سرد، وضعیت امنیتی، ثبت نام رای دهنده‌گان و روند کند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و مسایل دیگر را از مشکلات میخواند که به گفته آقای صیاد تاریخ انتخابات باید به تاخیر می‌افتید.

وی میگوید که به تاریخ ۲۹ سرطان در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها، شوراهای ولایتی، و انتخابات پارلمانی غزنی را نیز برگزار می‌کنند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات مطابق به قانون تعهد برگزاری انتخابات را به تاریخ ۳۱ حمل سال آینده کرده بود.

رئیس جمهور غنی نیز پیش از این روی برگزاری انتخابات در زمان معین آن تاکید کرده بود اما حالا ریاست جمهوری از تاخیر در تاریخ برگزاری انتخابات استقبال میکند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات این فیصله را بخاطر بهتر برگزار کردن انتخابات به گونه مستقل کرده‌است و به همین خاطر آنها از این تصمیم استقبال میکنند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او افزود:

"برای این‌که کمیسیون مستقل انتخابات بتواند انتخابات را به گونه درست و شفاف آن برگزار نماید این کمیسیون تاریخ ۲۹ سرطان را اعلام کرده است حکومت به فیصله کمیسیون به حیث یک نهاد مستقل احترام داشته و از فیصله اخیر شان استقبال می‌کند."

پیش از این هرچند یکی از دلایل تاخیر در برگزاری انتخابات در بحث‌های برخی رسانه‌ها مسئله صلح عنوان شده بود اما آقای مرتضوی پس از اعلام تاخیر این دلیل را رد می‌کند.

از سوی دیگر ائتلاف ملی بزرگ افغانستان میگوید که اصلاحات یک بهانه است و فیصله خلاف قانون برای آن‌ها قابل قبول نیست.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی این ائتلاف در عکس العمل به تاخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت:

فضل الرحمن اوریا سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان
فضل الرحمن اوریا سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان

او افزود:

"حکومت باید چهار سال قبل انتخابات ولسی جرگه را برگزار می‌کرد اما بنام اصلاحات، عدالت و شفافیت آن‌ها این انتخابات را چهار سال به تعویق انداختن، حالا هم این یک بهانه است و برای ما این بهانه قابل قبول نیست، خواست ما اینست که انتخابات باید در زمان معین آن برگزار گردد."

​وی میگوید که در مورد تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری با آن‌ها مشوره شده است اما وی میگوید که جواب آن‌ها نه بوده و تاکید‌ شان بر این بود که انتخابات باید در زمان معین آن برگزار شود.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG