لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

مقام‌های افغان روی گسترش و ادامه تجارت از راه لاجورد تأکید می‌کنند


هیئت افغان به ریاست خان ولی بشرمل معین تخنیکی و اداری امور در حال حاضر در ترکیه است
هیئت افغان به ریاست خان ولی بشرمل معین تخنیکی و اداری امور در حال حاضر در ترکیه است

مقام‌های افغان روی گسترش و ادامه تجارت از راه لاجورد تأکید می‌کنند.

پس از آن که موترهای مملو از کالاهای افغانی از راه تاریخی لاجورد به ترکیه رسیده است مقامات افغان می‌گویند که تجار ترکیه آماده‌است که از طریق همین را اموال شان را به افغانستان بفرستند.

بخاطر تنظیم بهتر امور هیئت افغان به ریاست خان ولی بشرمل معاون تخنیکی و اداری، ادارۀ امور در حال حاضر در ترکیه است تا روی سهولت‌های بیشتر با مقامات ترکیه گفتگو کنند.

آقای بشرمل که تا کنون با شماری از مقامات و تجار ترکی ملاقات کرده است به رادیو آزادی گفت که تعهدات قوی برای استفاده از راه لاجورد وجود دارد.

خان ولی بشرمل معین تخنیکی و اداری امور
خان ولی بشرمل معین تخنیکی و اداری امور

او افزود:

"تمام تلاش‌های ما این است که این راه را دوامدار نگهداریم و برای این هدف تعهدات سیاسی و اقتصادی در ترکیه بسیار مثبت است، برای این هدف اموال از این طرف نیز آماده‌است تا به کانیتنرها بارگیری شده و به افغانستان انتقال گردد، به همین گونه ما از هرات تا آقینه و بعداً تا تورغندی برای ساخت یک کوریدور اقتصادی با مقامات مختلف صحبت کرده ایم و اینجا اراده خوب وجود دارد."

این در حالیست که به تاریخ ۱۳ ماه جاری دسمبر ۹ لاری مملو از اموال افغانی بعد از یک تاخیر طولانی به جانب ترکیه حرکت کرد.

محمد اشرف غنی در مراسم گشایش این راه گفت که افغانستان در حال حاضر در بخش تجارت از تهدیدات مسدود شدن راه توسط همسایه‌ها خلاص شده است.

اما پس از افتتاح این راه لاری‌های اموال افغانی به ترکیه رسیده است و قرار است تا روز چهارشنبه آن‌را در یک مراسم رسمی بدست بیاورند.

هیئت افغان در حالی از آمدن موترهای مملو از مواد از جانب ترکیه و از وارد کردن مواد با کیفیت به افغانستان خبر میدهد که تجارت یک جانبه از این راه نگرانی‌های را به همراه شده بود.

پیش از این افغانستان بیشتر در خصوص صادرات و واردات اتکا به بندر کراچی پاکستان می‌کرد.

اما گشایش راه‌های هوایی، زمینی و خطوط ریل مقامات افغان را باورمند ساخته است که ترانزیت و ترانسپورت افغانستان در تناسب به گذشته به طرف بهتر و ازران شدن در حرکت است.

ازسوی دیگر کارشناسان بخش مدیریتی و انکشافی به این باورند که تجارت از راه لاجورد ابتکار است که همزمان با سیاست و اقتصاد افغانستان کمک می‌کند.

آرشیف
آرشیف

ازاین میان فردین هاشمی استاد پوهنتون کابل دراین مورد به رادیوآزادی گفت:

"گفته شده است که با استفاده از این راه این باور را زنده می‌سازد که موقعیت تاریخی افغانستان به یک موقعیت استراتژیک مبُدل شده می‌تواند در عین حال این کار سبب جیواکانومیک هم شده می‌تواند که این در آینده بالای بخش سیاسی و مفاد اقتصادی افغانستان تاثیر زیاد دارد."

وی می‌گوید که تجارت از راه لاجورد نه تنها با صادرات افغانستان کمک می‌کند بلکه افغانستان را با اموال اروپا و ترکیه نیز نزدیک کرده است.

به گفته آقای هاشمی این کار با رسیدن اموال با کیفیت به بازارهای افغانستان کمک کرد که در افغانستان باعث یک نوع رقابت سالم نیز شده میتواند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG