لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

آرمان ملی: طالبان گروهی نیست که با مدارا در رابطۀ جنگ و صلح گفتگو کند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در پیوند به گفتگوهای صلح و تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته، طالبان گروهی نیست که با مدارا در رابطه به مسئله جنگ و صلح افغانستان گفتگو کند.

روزنامه نوشته‌است، این گروه از یک‌سو به شدت زیر سلطه بیگانه‌گان از جمله استخبارات پاکستان قرار دارد و از جانبی هم حالا احساس می‌کند که جنگ در افغانستان به سودش تمام خواهد شد.

در سرمقاله آمده‌است، دلیل این کار تغییر در برنامه کاری امریکایی‌ها در رابطه به گفتگوهای صلح با طالبان است که به یک باره‌گی حس برتری در میدان‌های جنگ را در ذهن آن گروه جا داده‌است و از این رو آنان نمی‌خواهند با نمایندگان دولت افغانستان بحث و گفتگو کنند.

روزنامه هم‌چنان نوشته‌است، باید به گفتگوهای صلح با طالبان امیدوار نبود و از همین اکنون باید این گروه تروریستی در سراسر کشور سرکوب و نابود شود.

  • هیواد

روزنامه هیواد نیز در سرمقاله‌اش در همین مورد نوشته است.

هیواد نوشته‌است، بدبختانه باز هم طالبان در نشست پلان شده جده از گفتگو با هیئت مذاکره کننده صلح حکومت افغانستان انکار کرده‌اند.

در سرمقاله آمده‌است، صلح اسلامی خواست تمام افغان‌ها است و انکار از این خواست حیثیت و موقف طالبان را زیر سؤال قرار می‌دهد.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش روی مسئله تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوشته‌است.

روزنامه نوشته است، کمیسیون مستقل انتخابات مسایل را پذیرفت که خواست حکومت افغانستان بود و به همین دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را سه ماه به تعویق انداخت.

در سرمقاله آمده‌است، بر اساس فیصلۀ جدید در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها، شوراهای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه غزنی همه یکجا در ۲۹ سرطان سال آیندۀ خورشیدی برگزار می‌شود.

سرمقاله نویس نوشته‌است، این فیصله خلاف قانون است و زمینه‌ساز مشکلات زیاد خواهد شد.

به باور سرمقاله نویس، کمیسیون مستقل انتخابات به طور کامل تحت کنترول ارگ است و از چنین یک کمیسیون انتظار یک فیصله مستقل و قانونی را نمی‌توان داشت.

در سرمقاله تأکید شده‌است که این فیصله نه خواست احزاب سیاسی و کاندیدان بوده و نه هم از کمیسیون، بلکه به باور نویسنده این فیصله ریاست جمهوری بوده و کمیسیون هم آنرا پذیرفته‌است.

XS
SM
MD
LG