لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

وزارت داخله: به‌خاطر تأمین امنیت کابل گزمه‌های سيار و ناگهانی افزايش یافته اند


آرشیف/ گزمۀ پولیس کابل در سرک دارالامان
آرشیف/ گزمۀ پولیس کابل در سرک دارالامان

وزارت امور داخله افغانستان به‌خاطر تأمین امنیت کابل و غافلگیر سازی جنایتکاران پوسته‌های ثابت غیر مؤثر را برداشته و گزمه‌های سيار و ناگهانی را افزايش داده است.

پس از گماشته شدن امرالله صالح به‌حیث سرپرست وزارت امور داخله، ظاهراً تغییرات بنیادی در صفوف پولیس و تأمین امنیت محسوس می‌شود.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه «۱۰ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که به‌خاطر ايجاد امنيت روانی واقعی به شهريان کابل، تأمین امنیت و غافلگير سازی جنايتکاران، این وزارت پوسته‌های ثابت غیر مؤثر را برداشته و گزمه‌های سيار و ناگهانی را افزايش داده‌است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله
نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله

​وی افزود:

"ما در حوزه یازدهم این پلان را تطبیق کردیم نتیجه خوب داد، بر این اساس در تمام کابل قابل تطبیق است، پولیس منبعد مستقر در یکجا نخواهد بود و گزمه‌های در هر نقطه کابل خواهند داشت."

در اعلامیۀ این وزارت در پیوند به همین موضوع آمده که به پوليس حق فير نیز داده شده است.

پیش از این، وزارت امور داخله افغانستان ورود منسوبین پولیس به سفارتخانه‌های مقیم کشور را ممنوع اعلان کرده است.

این وزارت همچنان با نشر رهنمود گفته است که منسوبین این وزارت حق ندارند که معلومات امنیتی و تصاویر‌ شان با لباس نظامی را در رسانه‌ها پخش کنند.

همچنان وزارت داخله در یک اعلامیۀ جداگانه دیگر گفته است که به‌خاطر ايجاد فرهنگ مؤثر مديريتی، تمام منسوبين وزارت امور داخله و پوليس نمی‌توانند با يونیفورم نظامی و اسلحه در محافل عروسی، شيرینی خوری در هوتل‌ها، مراسم فاتحه خوانی در مساجد و خريد برای خانواده‌ها از بازار شرکت کنند.

در اعلامیه‌ها گفته شده سرپيچی از اين اوامر معنی تمرد، نظم شکنی، لطمه زدن به وقار پوليس است و متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

یکی از منسوبین پولیس کابل
یکی از منسوبین پولیس کابل

در همین حال رحیم‌الله مجاهد رئیس شورای ولایتی کابل ابراز امیدواری می‌کند تا این پلان وزارت داخله عملی شود.

اما وی می‌گوید که با برداشته شدن پوسته‌های امنیتی، دسترسی مردم به پولیس کمتر خواهد شد.

او افزود:

"سابق اگر یک قضیه در یک جا صورت می‌گیرد پوسته و آدرس پولیس معلوم است که شخص بتواند دسترسی به آن داشته باشد و شکایت‌اش را درج کند، حال اگر پولیس سیار باشد مردم نمی‌تواند پولیس سیار را دریافت کند و اگر به شماره ۱۱۹ تماس بگیرند ساعت‌ها طول می‌کشد و جنایتکاران کار‌ شان را تمام می‌کنند."

از سوی هم برخی از کارشناسان امنیتی از جمله عتیق‌الله امرخیل می‌گوید که فعالیت گزمه‌های سیار مؤثر است، اما همکاری مردم در این زمینه مؤثرتر از آن.

او افزود:

"اول در میان مردم باید کار صورت گیرد تا مردم راپور درست بدهند از خانه‌ها و افراد ولگرد و دزدان که همکاری مردم در این‌جا ضرور است و مهم است که وزارت داخله این همکاری را به وجود بیاورد."

وی تأکید می‌کند که شهر کابل غیر پلانی و جمعیت بیش از ۵ میلیون دارد که نیاز است در کنار افزایش گزمه‌های سیار، روی پلان‌های امنیتی دیگر نیز کار جدی صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG