لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

سازمان همکاری کشورهای اسلامی، خواهان کمک به متضررین خشک‌سالی در افغانستان شد


آرشیف/ بی‌جا شده‌گان داخلی
آرشیف/ بی‌جا شده‌گان داخلی

سازمان همکاری کشورهای اسلامی از تمام کشورهای اسلامی خواسته است که با متضررین ناشی ازخشک‌سالی در افغانستان کمک نمایند.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی در حالی از کشورهای اسلامی خواهان کمک به بی‌جا شده‌گان ناشی از خشک‌سالی و آسیب دیده در افغانستان شده‌است که مقامات افغان می‌گویند که امسال بسیاری از خانواده‌ها در برخی ولایات به‌خصوص برخی ولسوالی‌های ولایات شمالی به سبب خشک‌سالی از مناطق شان بی‌جا شده و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌باشند.

مسئولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که بارها در خصوص کمک به بی‌جا شده‌ها ناشی از خشک‌سالی در کنفرانس‌های بین‌المللی پیشنهادات را مطرح کرده‌اند و ابراز امیدواری می‌کنند که کشورهای کمک کننده به آن پاسخ مثبت بدهند.

تمیم احمد عظیمی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی توقع برد که کشورهای اسلامی و همین‌گونه دیگر سازمان‌ها به کمک‌های شان با آسیب دیده‌گان در افغانستان ادامه بدهند.

او افزود:

"امیدواریم که کمک‌ها بعد از این نیز ادامه پیدا کند، به‌خصوص صدای کنفرانس کشورهای اسلامی که همیشه در نشست‌های خود به خشک‌سالی افغانستان توجه دارد، این خواست حکومت افغانستان و مردم این کشور از کشورهای کمک کننده می‌باشد."

آقای عظیمی گفت که به سبب ناامنی‌های دوامدار و خشک‌سالی در سال جاری صدها خانواده از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند.

بی‌جا شده‌گان فاریاب
بی‌جا شده‌گان فاریاب

وی می‌گوید با آن‌که حکومت و برخی از کشورها و سازمان‌های کمک کننده به آن‌ها کمک‌رسانی کرده‌اند، اما به‌گفته وی این کمک‌ها کافی نیست.

به‌گفته آقای عظیمی بر اساس سروی انجام شده از سوی آن‌ها در سال جاری، به‌خاطر کاهش مشکل افراد آسیب‌پذیر ناشی از خشک‌سالی به ارزش ۴۰۰ میلیون دالر کمک تخمین زده شده است در حالیکه به‌گفته وی این وزارت تنها ۱.۵ میلیارد افغانی در دسترس دارد.

آقای عظیمی این‌را نیز گفت که قبل از آغاز فصل زمستان به بیست ولایت کشور مواد خوراکی و غیر خوراکی رسیده‌است که روند توزیع آن جریان داشته و تا ماه حمل ادامه میآبد.

وی ابراز امیدواری می‌کند که با کاهش ناامنی و خشک‌سالی در کشور خانواده‌های بی‌جا شده به مناطق‌شان برگشت نمایند.

عبدالواحد قاری‌زاده نمایندۀ خانواده‌های بی‌جا شده در کندز به رادیو آزادی گفت که خانواده‌های بی‌جا شده ناشی از ناامنی و خشک‌سالی در ولایات شمالی با مشکلات زیادی روبه‌رو استند.

او افزود:

"اکثر آن‌ها از ولسوالی‌ها به مرکز کوچ می‌کنند، بسیاری مردم در زمینداری مصروف اند و زمانی‌که خشک‌سالی میاید و حاصل بر نمی‌دارند، با فاجعه بزرگ روبه‌رو می‌شوند، برعلاوه آن بسیاری از مردم للمی کشت می‌کنند و زمانیکه باران نباشد باز هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند."

به‌گفته آقای قاری‌زاده در کنار ناامنی‌ها امسال خشک‌سالی مشکل دیگریست که بسیاری از خانواده‌ها در ولایات شمالی با آن روبه‌رو می‌باشند.

وی ابراز امیدواری کرد تا حکومت برای حل این مشکل اقدام عاجل نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG