لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

دیلی میل: ایران نفوذش را در منطقه بیشتر ساخته است


  • واشنگتن پُست

روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست به تأخیر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، رئیس جمهور اشرف غنی که دورۀ کاری‌اش به پایان می‌رسد، از تصمیم کمیسیون انتخابات برای تأخیر انتخابات تا ماه جولای استقبال کرده است.

با آنکه مقام‌های افغان، علت تأخیر را مسایل تخنیکی عنوان کرده اند، اما واشنگتن پُست دلیل را بیشتر از مسایل تخنیکی می‌داند.

روزنامه از تلاش‌های داخلی و بین‌المللی به خاطر گفتگو ها با طالبان یادآور شده و نوشته است نخستین پیشرفت واقعی در جنگ هفده ساله افغانستان، امیدواری‌ها را برای صلح میان شهروندان این کشور بیشتر ساخته است.

با آنکه مقام‌های افغان، علت تأخیر را مسایل تخنیکی عنوان کرده اند، اما واشنگتن پُست دلیل را بیشتر از مسایل تخنیکی می‌داند.
با آنکه مقام‌های افغان، علت تأخیر را مسایل تخنیکی عنوان کرده اند، اما واشنگتن پُست دلیل را بیشتر از مسایل تخنیکی می‌داند.

اما به تحلیل واشنگتن پُست، ادارۀ رئیس جمهور غنی که چندین مرتبه برای صلح و گفتگو پیشنهاد کرده، از این پروسه دور نگهداشته شده است، زیرا طالبان هر گونه مذاکره با مقام‌های افغان را رد کرده اند.

روزنامه در این‌جا می‌نویسد که آقای غنی می‌خواست با پیروزی در انتخابات ماه اپریل قهرمان صلح افغانستان شود، اما رقیبان داخلی و حامیان خارجی آن‌ها خواهان تعویق انتخابات شدند تا در نتیجۀ گفتگو های صلح با مداخله‌های سیاسی ادامه یابد.

تأخیر در انتخابات دلیل تخنیکی ندارد، بلکه آرزوی امریکا همین بود تا به‌خاطر پروسه صلح، انتخابات به تعویق بیفتد.

​واشنگتن پُست بخشی از اظهارات عبدالشکور دادرس یک آگاه امور سیاسی افغانستان را هم نشر کرده که گفته است:

"تأخیر در انتخابات دلیل تخنیکی ندارد، بلکه آرزوی امریکا همین بود تا به‌خاطر پروسه صلح، انتخابات به تعویق بیفتد."

به تحلیل آقای دادرس، برگزاری انتخابات بدون نتیجۀ گفتگو های صلح به این معنی بوده می‌توانست که به پروسه صلح نقطه پایان گذاشته شود.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل به دیدار طالبان با مقام‌های ایرانی تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، ایران با تلاش‌های هماهنگ در پروسه صلح افغانستان، فشار ها را افزایش داده است.

وزارت خارجه ایران از گفتگو های روز یکشنبه نماینده‌های طالبان با عباس عراقچی معاون وزارت خارجه این کشور به عنوان تلاش مؤثر صلح در افغانستان یادآوری کرده است.

دیلی میل: ایران با تلاش‌های هماهنگ در پروسه صلح افغانستان، فشار ها را افزایش داده است.
دیلی میل: ایران با تلاش‌های هماهنگ در پروسه صلح افغانستان، فشار ها را افزایش داده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه به خبرنگاران در تهران گفت، قصد کشورش همین است تا زمینه‌های لازم را برای انجام گفتگو میان حکومت افغانستان و گروه‌های مختلف در آن کشور ایجاد کند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، فشار های فعلی، این نگرانی را شاید در واشنگتن بیشتر سازد که طرح رئیس جمهور دونالد ترمپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه و افغانستان، زمینۀ مداخله ایران را در منطقه بیشتر می‌سازد.

طرح رئیس جمهور دونالد ترمپ برای خروج نیرو های امریکایی از سوریه و افغانستان، زمینۀ مداخله ایران را در منطقه بیشتر می‌سازد.

​روزنامه اظهارات استنلی مک‌کریستال قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان را هم نشر کرده که گفته است:

"ایران نفوذش را در منطقه بیشتر ساخته و اگر امریکایی‌ها از افغانستان و سوریه بیرون شوند، شاهد بی‌ثباتی بیشتر خواهند بود."

دیلی میل با اشاره به روابط پیچیدۀ تهران و کابل طی چند دهه گذشته نوشته که حالا قرار است عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران تا دو هفته دیگر از افغانستان دیدن کند و با رهبران و مقام‌های ارشد این کشور در بارۀ دیدارش با طالبان، گفتگو داشته باشد.

XS
SM
MD
LG