لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

رئیس جمهور غنی حکم توزیع کوپون‌های مساعدتی مواد غذایی برای ورثۀ شهدا را صادر کرد


آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در نشستی در ارگ
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در نشستی در ارگ

رئیس جمهور غنی حکم توزیع کوپون‌های مساعدتی مواد غذایی برای ورثۀ شهدا را صادر کرد.

حکومت افغانستان برای رسیده‌گی به خانوادۀ شهدای نیرو های افغان، روند توزیع کوپون‌های مساعدتی مواد غذایی را به خانوادۀ شهدا آغاز می‌کند.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده‌است، در مرحله نخست برای مدت ۹ ماه توزیع کوپون برای حداقل ۱۲ هزار خانوادۀ واجد شرایط در ولایت کابل با همکاری ادارات ذیربط به شکل امتحانی آغاز و تطبیق می‌گردد و سپس در تمامی ولایات کشور عملی می‌شود.

بر اساس اعلامیه، توزیع مواد غذایی که شامل آرد، برنج، روغن، چای، شکر و عدس می‌شوند، به رؤیت کتابچۀ کوپون تأیید شده، در هر ماه به ورثه شهدا توزیع می‌شود.

طرح توزیع کوپون‌های مساعدتی مواد غذایی از سوی اداره تدارکات ملی به رئیس جمهور ارائه شده است.

رامین ایاز مسئول ارتباطات استراتژیک اداره تدارکات ملی در این باره روز چهارشنبه «۱۲ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت:

"بر بنیاد حکم رئیس جمهور، در مرحلۀ اول ما در مدت ۹ ماه، توزیع کوپون‌های مساعدتی را که شامل مواد غذایی است برای دوازده هزار فامیل ورثه شهدا در شهر کابل آغاز می‌کنیم، بیشتر هدف اینست که خانوادۀ شهدا که نیاز دارند با آن‌ها همکاری کنیم."

مطابق این طرح یک کمیته مشترک از طرف اداره تدارکات ملی به خاطر شفافیت و نظارت از این پروسه ایجاد می‌گردد.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که بر اساس حکم رئیس جمهور غنی، وزارت‌های دفاع ملی، امور داخله، کار و امور اجتماعی، اداره حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا و ریاست عمومی امنیت ملی مکلف اند لیست و شهرت ورثۀ شهدا را به تفکیک ولایات به دسترس اداره تدارکات ملی قرار دهند و در تطبیق این حکم با ادارۀ تدارکات ملی همکاری نمایند.

مسئولان اداره تدارکات ملی می‌گویند که توزیع کوپون برای ۱۲ هزار خانواده در ۹ ماه حدود ۵۲۹ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد.

قیمت مواد غذایی اخیراً در بازارهای افغانستان تا حدی افزایش یافته و این موضوع دسترسی افراد نادار به مواد غذایی را دشوارتر ساخته است.

گفتنی است که در حکومت‌های گذشته همه مأمورین دولتی به شمول منسوبین امنیتی و دفاعی کوپون داشتند و بر اساس کتابچۀ کوپون تمامی مواد مورد نیاز شان‌را از مغازه‌های دولتی به شکل رایگان بدست می‌آوردند.

اما پرسش اینجاست که توزیع کوپون چه تأثیر بالای روحیه سربازان امنیتی و دفاعی خواهد داشت؟

باری عارض یکی از منصب داران پیشین می‌گوید، کوپون یک تضمین است که سربازان می‌توانند با خاطر آرام و بدون نگرانی از آینده فامیل‌شان، در میدان‌های جنگ برزمند.

اما برخی از حقوق‌دانان از جمله ودیر صافی می‌گوید که باید در توزیع کوپون کیفیت مواد و شفافیت در نظر گرفته شود.

دیر صافی آگاه امور سیاسی
دیر صافی آگاه امور سیاسی

او افزود:

"آن‌هایکه در راه وطن سر دادند ضرور است که برای فامیل‌شان مساعدت شود، اما شرط اینست که جنس اصلی باشد، در خریداری آن تقلب نشود، به وقت رسانده شود و صادقانه به ورثه شهدا برسانند."

آقای صافی از حکومت می‌خواهد در کنار توزیع کوپون، باید در زمینۀ تحصیلات فرزندان بجا ماندۀ وارثین نیرو های امنیتی و دفاعی و سرپناه به خانواده‌های شان نیز توجه جدی شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG