لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

اعضای شورای ولایتی: سرپل در آستانه سقوط قرار دارد


ولایت سرپل در نقشه افغانستان
ولایت سرپل در نقشه افغانستان

مقامات دولت محلی و اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند، اگر به موقع نیروهای کمکی به این ولایت فرستاده نشوند، سرپل به دست مخالفین مسلح دولت سقوط خواهد کرد.

اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند به دلیل عدم توجه دولت مرکزی و وزارتخانه‌های امنیتی سرپل اکنون در آستانه سقوط قرار دارد.

حسین مجاهدزاده یک عضو این شورا به رادیو آزادی گفت بارها از حکومت مرکزی تقاضای راه اندازی عملیات وسیع هوایی و زمینی بر پناهگاه‌های امن شورشیان در سرپل را کرده‌اند، اما با وجود وعده‌های مقامات هیچ‌گاهی شورشیان در این ولایت سرکوب نشدند.

حسین مجاهدزاده خواهان اعزام نیروهای تازه نقس به این ولایت شد.

وی در این باره گفت:

"ما از مقامات دولت مرکزی خواهان کمک و راه اندازی عملیات در سرپل شدیم، برای ما وعده کردند، اما این وعدۀ آن‌ها عملی نشد، در نتیجه روز های قبل شاهد تلفات وسیع نظامیان افغان بودیم. اگر به موقع به سرپل نیروی کمکی فرستاده نشود این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد."

در این حال ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل نیز می‌گوید که طالبان مسلح برعلاوه مرکز سرپل در ولسوالی‌های صیاد، سوزمه قلعه و سانچارک حملات گروهی را سازمان دهی کرده‌اند و در تلاش تصرف مرکز سرپل و تأسیسات دولتی در ولسوالی‌های یاد شده‌اند.

امانی گفت شب گذشته طالبان بنابر دلیل خرابی هوا قادر به انجام حملات گروهی بر مرکز این ولایت نشدند و اگر به موقع نیرو های کمکی به این ولایت نرسد، وضع امنیتی بدتر خواهد شد.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل
ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل

وی گفت:

"طالبان حملات گروهی را برنامه ریزی کرده‌اند، آن‌ها می‌خواهند بر مرکز ولایت سرپل حمله تهاجمی داشته باشند. در صیاد، سانچارک و سوزمه قلعه آماده‌گی برای حمله داشتند، اما به دلیل خرابی هوا آن‌ها نتوانستند عملیات راه اندازی کنند."

سخنگوی والی سرپل می‌گوید که روز سه شنبه گذشته مخالفان مسلح در چندین ساحات این ولایت به شمول ولسوالی صیاد و منطقه نفت‌خیز قشقری حملات مسلحانه گروهی انجام دادند که در نتیجه ۲۶ نیرو امنیتی افغان کشته شده و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

با این حال قول اردوی شاهین می‌گوید اعزام نیروهای کمکی و اجرای عملیات عاجل نظامی در سرپل در حد صلاحیت‌های این نهاد نظامی نیست و باید مقامات وزارت دفاع در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

نظر خدا پامیری معاون مطبوعاتی قول اردوی شاهین در رابطه گفت:

"برای ما به اندازی که تشکیل ما است، به همان پیمانه نیرو داریم و این‌که ساحه وسیع است یا پرسونل در جای کمبود است یا نیست مربوط می‌شود به رهبری وزارت و مقامات در آنجا که چه انجام دهند."

با این حال نظامیان اردوی ملی مستقر در ولسوالی قرقین ولایت جوزجان از عدم دریافت اعاشه خبر داده می‌گویند که عساکر تیم انجنیری قول اردوی شاهین از ۱۵ روز به این‌سو در حالت گرسنگی و نبود غذا به سر می‌برند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG