لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

روند ثبت‌نام کاندیدان ریاست جمهوری رسماً از سوی کمیسیون انتخابات آغاز گردید


لوحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
لوحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

روند ثبت‌نام کاندیدان ریاست جمهوری رسماً از سوی کمیسیون مستقل انتخابات آغاز گردید.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مطابق به تقویم انتخاباتی روند ثبت‌نام کاندیدان ریاست جمهوری را روز پنجشنبه «۱۳ جدی ۱۳۹۷» به گونه رسمی آغاز کرد.

عبدالطیف پدرام نخستین نامزد بود که همراه با دو معاون‌اش به کمیسیون حضور یافته و خود را به‌حیث نامزد ریاست جمهوری آینده در کمیسیون ثبت‌نام کرد.

آقای پدرام بعد ثبت‌نام از رهبری و کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در گذشته انتقاد کرده و خواهان آوردن اصلاحات در کمیسیون گردید.

عبدالطیف پدرام یکی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری
عبدالطیف پدرام یکی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری

او افزود:

"با این کمیسیون و این رهبری نمی‌شود به پیش رفت، تقریباً دو ماه و چند روز می‌شود نتیجۀ انتخابات پارلمانی معلوم نیست."

عبدالطیف پدرام، احسان‌الله حیدری را به‌حیث معاون اول و محمد صادق وردگ را به‌حیث معاون دوم خود برگزیده است.

قبل از عبدالطیف پدرام نامزد ریاست جمهوری، حکیم تورسن نامزد دیگری بود که جهت ثبت‌نام به کمیسیون آمده بود، اما به سبب عدم حضور معاون دوم‌اش موفق به ثبت‌نام در کمیسیون نگردید.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات نامزدان احتمالی ریاست جمهوری از تاریخ اول الی ۱۲ جدی سال جاری بسته‌های معلوماتی را از این کمیسیون بدست آورده اند.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که در این مدت ۷۳ تن به شمول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بسته‌های معلوماتی را از کمیسیون دریافت کرده اند.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کاندیدان ریاست جمهوری می‌توانند الی اخیر ماه جدی در کمیسیون ثبت‌نام نمایند.

آقای سادات در پیوند به انتقاد‌ها از کمیسیون و نگرانی‌ها از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفت که رهبری کمیسیون تلاش دارد مشکلات را برطرف کرده و اصلاحات را در کمیسیون به وجود آورد.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود:

"به همین منظور رهبری کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفت تا انتخابات را با سه ماه تأخیر برگزار کند، علت تأخیر هم همین است که ما برنامه‌های اصلاحاتی را داریم که آن‌را تطبیق کنیم و در کنار آن بعضی بخش‌ها به اصلاحات ضرورت دارد."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات نخست تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود، اما رهبری کمیسیون در اوایل هفته جاری از به تعویق انداختن انتخابات به تاریخ ۲۹ سرطان سال آینده خبر داد.

هرچند این تأخیر از سوی حکومت افغانستان مورد استقبال قرار گرفت، اما برخی از جریان‌های سیاسی به‌شمول ائتلاف بزرگ ملی افغانستان تأکید کرد که انتخابات باید در زمان قبلاً تعیین شده آن یعنی ۳۱ حمل برگزار گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG