لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

حکومت افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر ترمپ از حکومت امریکا وضاحت خواسته است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ارگ می‌گوید که به‌خاطر تفاوت در اظهارات و پالیسی امریکا از طریق مراجع دیپلوماتیک از حکومت آن کشور وضاحت خواسته است.

اظهارات تازۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان واکنش‌های را در این کشور برانگیخته است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در اظهارات و پالیسی رسمی ایالات متحده تفاوت وجود دارد و به همین خاطر از حکومت امریکا از طریق مراجع دیپلوماتیک در خصوص برخی از پالیسی‌ها وضاحت خواسته است.

ارگ با نشر اعلامیه‌ای بدون این‌که از کسی نام ببرد گفته که نیروهای بین‌المللی در افغانستان تنها برای امنیت این کشور نه، بلکه به‌خاطر تأمین امنیت جهان و کشورهای دوست حضور دارند.

ارگ همچنان می‌گوید که افغان‌ها به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تا حالا ده‌ها هزار قربانی داده و تلاش جریان دارد تا افغانستان اتکا به خود را بیشتر سازد.

در اعلامیۀ ارگ از جهاد افغان‌ها در برابر تجاوز نیروهای شوروی سابق نیز یادآوری شده و تأکید شده که سازمان ملل‌متحد، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و تمام رؤسای جمهور پیشین امریکا تجاوز نیروهای شوروی سابق بر افغانستان را نکوهش کرده بودند.

در این حال هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که سخنان آقای ترمپ سبب گسترش نا امنی‌ها در افغانستان می‌شود و هم‌پیمانان ایالات متحده را سخت متأثر می‌سازد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز پنجشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"مخالفان نظام افغانستان، مخالفان ناتو و امریکا از این اظهارات استفاده سوء خواهند کرد و روحیۀ آنان تقویت خواهد شد، آنان فکر می‌کنند که امریکا در افغانستان ناکام شد و نا امنی‌ها در این کشور گسترش می‌یابد، این نشان دهندۀ مدیریت ضعیف ترمپ است که به ناکامی خود اعتراض می‌کنند، با این اظهارات مورال هم‌پیمانان امریکا ضعیف‌تر خواهد شد."

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گفته است، امریکا در حالی که ۶۰۰۰ مایل دورتر از افغانستان قرار دارد چرا در این کشور است و چرا حالا روسیه، هند و پاکستان در افغانستان نیستند و نمی‌جنگند؟

رئیس جمهور امریکا همچنان گفته است، دلیل این که شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی بر افغانستان تاخت از رفتن گروه‌های تروریستی به شوروی هراس داشت و این کارش درست بود.

به‌گفته آقای ترمپ جنگ افغانستان دشوار بود، شوروی با سقوط مالی روبه‌رو شد و اتحاد جماهیر شوروی به روسیه مُبدل گردید.

دونالد ترمپ طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را دشمنان امریکا خوانده و گفته است، در جایکه طالبان و داعش با هم می‌جنگند امریکا چرا در جنگ دخیل شود؟

ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل

در عین حال ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل در بارۀ این سخنان رئیس جمهور امریکا به رادیو آزادی گفت:

"آقای ترمپ در منطقه معلومات خود را تا بیشترین حد تکمیل کرده‌است و نظرش را که ارائه کرده به این خاطر است که محاسبۀ دقیقی را با جنرالان امریکایی در افغانستان می‌کند که موجودیت آنان در جنگ میان طالبان و داعشیان ضرور است یا نه."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که تلاش‌های صلح نیز از سوی این کشور افزایش یافته است.

هرچند سخنان تازۀ آقای ترمپ از سوی برخی تحلیلگران افغان مأیوس کننده خوانده شده، اما در عین حال امیدواری‌ها برای موفقیت روند صلح در این کشور بیشتر شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG