لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

واشنگتن ایکزمینر : ترمپ خود استراتیژی‌اش را زیر سوال برد


  • واشنگتن ایکزمینر

روزنامۀ واشنگتن ایکزمینر به سخنان دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد افغانستان توجه کرده و نوشته است که ترمپ خود استراتیژی‌اش را زیر سوال برد.

به نوشتۀ روزنامه، هدف ترمپ از اعلام ستراتیژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در آگست ۲۰۱۷ این بود تا گروه طالبان بداند که امریکا پایش را از افغانستان بیرون نمی کشد و این گروه از راه جنگ پیروز شده نمی تواند.

طالبان از راه جنگ پیروز شده نمی‌توانند.

روزنامه می نویسد، بر اساس گزارش پنتاگون که در ماه دیسمبر پارسال به کانگرس امریکا پیشکش شد، برای پیروزی باید امریکا علیه طالبان حضور نظامی پایدار در افغانستان داشته باشد.

روزنامه می نویسد، ترمپ چهارشنبه بی‌حوصلگی‌اش را نسبت به این ستراتیژی آشکار ساخت و گفت که پیشرفت به چشم نمی خورد.

رئیس جمهور ترمپ از جیم متیس، وزیر دفاع پیشین امریکا انتقاد کرد و گفت که متیس کار درست در افغانستان انجام نداد و به همین دلیل از او خرسند نیست.
رئیس جمهور ترمپ از جیم متیس، وزیر دفاع پیشین امریکا انتقاد کرد و گفت که متیس کار درست در افغانستان انجام نداد و به همین دلیل از او خرسند نیست.

او از جیم متیس، وزیر دفاع پیشین امریکا انتقاد کرد و گفت که متیس کار درست در افغانستان انجام نداد و به همین دلیل از او خرسند نیست.

  • اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت نیز به سخنرانی چهارشنبه ترمپ در نشست کابینه‌اش توجه کرده و نوشته است که رئیس جمهور امریکا روی گسترش همکاری جامعۀ جهانی در پیوند به قضیۀ افغانستان تاکید کرد.

روزنامه می نویسد، ترمپ گفت که چرا روسیه، هند و پاکستان در افغانستان حضور ندارند و چرا امریکا از فاصلۀ ۶ هزار مایل در افغانستان حضور دارد؟

به نوشتۀ روزنامه، ترمپ افزود که برخی از کشور‌ها ۲۰۰ سرباز به افغانستان می فرستند و سپس به او می گویند که به افغانستان سرباز فرستادند.

اندیپندنت به سخنان ترمپ در مورد نرندرا مودی، صدراعظم هند نیز اشاره کرده که گفت مودی به گونۀ دوامدار برایش می گوید که در افغانستان یک کتابخانه ساخته است.

به گفتۀ ترمپ، هزینۀ ساخت یک کتابخانه برابر با پنج ساعت مصرف آنها در افغانستان است.

  • میل آنلاین

سخنان ترمپ در مورد هند و واکنش دهلی نو درین مورد توجه نشریۀ میل آنلاین را نیز بخودش جلب کرده است.

نشریه نوشته است که هند به روز پنجشنبه با پخش یک اعلامیه گفت که در بخش بازسازی افغانستان ۳ ملیارد دالر مصرف کرده است.

درین اعلامیه آمده است که هند درین بخش نقش بسیار خوب ایفا کرده و با این، وضعیت زنده گی افغان‌ها به گونۀ قابل ملاحظه تغییر کرده است.

هند نقش بسیار خوب ایفا کرده و با این، وضعیت زنده گی افغان‌ها به گونۀ قابل ملاحظه تغییر کرده است.
هند نقش بسیار خوب ایفا کرده و با این، وضعیت زنده گی افغان‌ها به گونۀ قابل ملاحظه تغییر کرده است.

میل آنلاین به شماری از پروژه‌های هند در افغانستان پرداخته و به نقل از رام مودهاف، رهبر حزب حاکم بهاراتیا جانتا نوشته است که هند در افغانستان رفاه ایجاد می کند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به بخش دیگر سخنان ترمپ که واکنش حکومت افغانستان را بر انگیخته نظر افگنده است.

روزنامه نوشته است، ترمپ از تجاوز شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ بر افغانستان ستایش کرد و گفت که این یک جنگ علیه تروریستان بود.

حکومت افغانستان با پخش یک خبرنامه از امریکا خواهان وضاحت در این مورد شده است.

XS
SM
MD
LG