لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

ویسا: حکومت فرصت‌های خوب را در زمینه صلح از دست داد


روند صلح و ادامه جنگ در افغانستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته است که طالبان در اظهارات تازه‌شان در رابطه به نشست جده ابراز بی‌خبری کرده و گفته‌اند که این نشست در برنامه آنان شامل نیست.

سرمقاله نویس نوشته‌است که پیش از این طالبان در نشست ابوظبی دیدار با هیئت حکومت افغانستان را نیز رد کرده بودند.

روزنامه می‌نویسد که پس از آن نشست، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان گفته بود که به ادامه نشست ابوظبی نشستی در جده در ماه جنوری برگزار می‌گردد.

سرمقاله نویس نوشته‌است که صلح آرمان بزرگ مردم افغانستان بوده اما در سرمقاله ابراز تأسف شده که در اجندای حکومت، گروه‌های سیاسی، جامعه مدنی و طالبان، صلح اولویت ندارد.

روزنامه نوشته است، هر چند حکومت حالا از تغییر در ترکیب هیئت مذاکره کننده سخن می‌زند اما فرصت‌های خوب را در زمینه صلح از دست داد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا گفته‌است که جنگ جاری در افغانستان جنگ امریکا و تروریزم است و از این کشور منحیث خط مقدم جنگ استفاده می‌شود.

سرمقاله نویس این روزنامه گفته که مردم افغانستان در این جنگ تمام داشته‌های‌ شان را از دست دادند و این وضعیت هنوز نیز ادامه دارد.

روزنامه سفارش کرده‌است که حالا نیاز است تا مردم افغانستان با وحدت کامل دست به دست هم داده و جنگ ۴۰ ساله و بحران جاری در این کشور را پایان دهند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی به سخنان مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در مصاحبه با فاکس نیوز پرداخته که گفته‌است، رئیس جمهور ایالات متحده مصروف ارزیابی خروج نیروهای آن کشور از افغانستان است.

اما روزنامه می‌گوید که آقای پنس تأکید کرده که این طرح نهایی نمی‌باشد.

در مطلب این اظهارات وی نیز به نشر رسیده که گفته‌است، جنگ امریکا علیه داعش و شبکه القاعده هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

در مطلب هم‌چنان گفته شده که به اساس پالیسی امریکا، فشارهای نظامی بر طالبان به هدف تن دادن‌شان به صلح ادامه خواهد داشت.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG