لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

ولسی جرگه از موقف ارگ در قبال اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا حمایت کرد


آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان در جریان نشست عمومی این جرگه در کابل
آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان در جریان نشست عمومی این جرگه در کابل

ولسی جرگه افغانستان موقف حکومت افغانستان در خصوص خواستن وضاحت در پیوند به اظهارات اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا یک کار بجا خوانده و از آن اعلام حمایت کرد.

امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه را به عهده داشت پس از اظهارات و نگرانی‌های وکلا در این مورد گفت:

آرشیف، امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

"ولسی جرگه از آن موقف حکومت افغانستان که جهاد افغان‌ها در برابر روس‌ها را بر حق خوانده‌است و هم‌چنان در مورد این‌که رئیس جمهور و یا نماینده‌های‌شان در این مورد وضاحت بدهند، حمایت می‌کند."

آقای یار هم‌چنان گفت که امریکا باید در خصوص مسایل تاریخی که قبلاً بالای افغان‌ها گذشته در جریان گذاشته شود.

این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گذشته گفته بود، امریکا در حالی که ۶۰۰۰ مایل دورتر از افغانستان قرار دارد چرا در این کشور است و چرا حالا روسیه، هند و پاکستان در افغانستان نیستند و نمی‌جنگند؟

آرشیف، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
آرشیف، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور امریکا هم‌چنان گفته‌است، دلیل این‌که شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی بر افغانستان تاخت، از رفتن گروه‌های تروریستی به شوروی هراس داشت و این کارش درست بود.

به‌گفته آقای ترمپ جنگ افغانستان دشوار بود، شوروی با سقوط مالی روبه‌رو شد و اتحاد جماهیر شوروی به روسیه مُبدل گردید.

دونالد ترمپ طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را دشمنان امریکا خوانده و گفته‌است، در جایی‌که طالبان و داعش با هم می‌جنگند امریکا چرا در جنگ دخیل شود؟

پس از آن ریاست جمهوری افغانستان به‌خاطر تفاوت در اظهارات و پالیسی امریکا از طریق مراجع دیپلوماتیک از حکومت آن کشورخواهان وضاحت گردید.

ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که در اظهارات و پالیسی رسمی ایالات متحده تفاوت وجود دارد و به همین خاطر از حکومت امریکا از طریق مراجع دیپلوماتیک در خصوص برخی از پالیسی‌ها وضاحت خواسته‌است.

ارگ با نشر اعلامیه‌ای بدون این‌که از کسی نام ببرد گفته که نیروهای بین‌المللی در افغانستان تنها برای امنیت این کشور نه، بلکه به‌خاطر تأمین امنیت جهان و کشورهای دوست حضور دارند.

کارشناسان افغان نیز تقاضای حکومت و ولسی جرگه افغانستان را در پیوند به وضاحت خواستن از امریکا یک خواست بجا می‌خوانند.

ناصر شفیق کارشناس مسایل سیاسی افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"اگر این گونه اظهارات که این جنگ را به آن جنگ تسلسل بدهد به این معنی که هر دو در یک ترازو تول شود درست نیست پس به این‌خاطر حکومت امریکا و خاصتاً دونالد ترمپ باید اظهارات خود را درست تفهیم کند و حداقل در این رابطه به حکومت افغانستان جواب بدهد."

پیش از این مشرانو جرگه افغانستان نیز در عکس‌العمل به اظهارات اخیر دونالد ترمپ در مورد افغانستان گفته بود که این گونه اظهارات سبب ناامنی بیشتر در افغانستان شده و هم‌پیمانان امریکا را سخت متأثر می‌سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG