لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

رئیس جمهور غنی: کشور نباید در فاجعه‌های گذشته زندانی شود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید که تاریخ گذشته نباید تکرار شود و باید بخاطر فردای روشن کشور نباید در زندان فاجعه‌های گذشته باقی بماند.

آقای غنی که مراسم یاد بود از پوهاند محمد حسن کاکر و افتتاح بنیاد تاریخ کاکر سخن می زد گفت که مستبدان در هر جای کشور خون ریختانده اند.

وی همچنان گفت که افغانستان در گذشته چهار راه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آسیا بود و باید آن جایگاه را دوباره بدست بیاورد.

او افزود:

"برای این که یک آینده روشن داشته باشیم باید در تاریکی فاجعه‌های گذشته زندانی باقی نمانیم و هدف باید این باشد که به آینده باور داشته باشیم و از فرصت های موجود استفاده اعظمی بکنیم."

در حالی رئیس جمهور در باره فاجعه های گذشته سخن میزد که هنوز هم کشور درگیر جنگ است.

چنانکه در چهار سال حکومت وحدت ملی به گفته رئیس جمهور ۲۸ هزار نیروی امنیتی و دفاعی افغان در مقابله با مخالفان مسلح دولت کشته شده اند.

حکومت وحدت ملی میگوید که همواره صدای صلح طلبی را بلند کرده است اما مخالفان مسلح دولت صدای صلح خواهی را نادیده می گیرند و به انتحار و انفجار تاکید دارند.

در هفده سال گذشته، پس از سقوط رژیم طالبان افغانستان در بخش های مختلف دستاورد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شاهد است اما به گفته مقام های افغان ادامه جنگ و نا امنی ها در کشور مانع برخی پیشرفت ها شده است.

در همین حال برخی از کارشناسان سیاسی از جمله بشیر بیژن می گوید که فاجعه هنوز هم در زندگی مردم افغانستان ادامه دارد.

بشیر بیژن کارشناس سیاسی
بشیر بیژن کارشناس سیاسی

او افزود:

"فاجعه هنوز هم به شدت در زنده‌گی مردم ادامه دارد و قربانی می‌گیرد اما مسلماً افغانستان روزی از این فاجعه نجات میابد و آن هم بستگی به انسجام مردم و صداقت زعامت کشور دارد."

آقای بیژن تاکید دارد که باید برای کاهش و ختم فاجعه در کشور رهبران حکومت اراده قوی داشته باشند و در کنار آن روی گزینش افراد مسلکی و پاک در کابینه، تامین صلح و ختم جنگ در کشور پلان های عملی را روی دست گیرند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG