لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

بسته صحی جدید برای انکشاف خدمات صحی در افغانستان افتتاح شد


آرشیف، شماری از زنان مریض در شفاخانه ولایت ارزگان
آرشیف، شماری از زنان مریض در شفاخانه ولایت ارزگان

وزیر صحت عامه افغانستان و رئیس سازمان صحی جهان بسته صحی جدیدی را برای انکشاف خدمات صحی در این کشور افتتاح کردند.

کاهش امراض ساری، غیر ساری، مزمن و هم‌چنان پایین آوردن سطح مرگ و میر مادران و کودکان و نیز تداوی زخمیان جنگی در بسته جدید وزارت صحت عامه افغانستان شامل اند.

این بسته صحی روز شنبه توسط فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان و داکتر تتروس اتهانوم جوبراسیوس در کابل افتتاح شد.

فیروز الدین فیروز در مراسمی به این مناسبت در کابل گفت، به دلیل نا امنی، فقر، مهاجرت و برخی مشکلات طبیعی و اجتماعی بسیاری افغان‌ها با امراض گوناگون روبرو شده‌اند و تصمیم دارند که برای کاهش این مشکلات تدابیر صحی را جدی تر کنند.

آرشیف، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل
آرشیف، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل

وی گفت:

"در یک و نیم دهه گذشته مشکلات تازه خلق شده و امراض ساری و غیرساری در کشور با گذشت هر روز بیشتر شده‌است. مشکل دیگر انتحار و انفجار است که از همین رو ما یک پکیج جدید صحی را تعریف و برای مرم ارائه کردیم."

آقای فیروز گفت که در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۴ هم‌چنان یک پکیج خدماتی صحی تهیه شد و نتیجه خوبی داشت اما با توجه به مشکلات صحی فعلی نیاز است این پلان گسترش یابد.

از سوی هم داکتر تتروس اتهانوم جوبراسیوس رئیس سازمان صحی جهانی که تازه به کابل آمده می‌گوید که هر چند نا امنی‌ها سکتور صحی در این کشور را متأثر کرده اما این سکتور هنوز هم به پیش می‌رود و به مردم خدمات ارائه می‌نماید

وی گفت به دلیل گسترش خدمات صحی در افغانستان اکنون از هر یک هزار تولد زنده ۸۶ تن می‌میرند در حالی‌که این رقم در گذشته ۲۵۷ نوزداد بود.

وی تعهد کرد که پلان جدید صحی وزارت صحت عامه را کمک مالی و تخنیکی می‌کند.

وی افزود:

"دبلیو اچ او می‌گوید در هر سطح به کمک‌اش ادامه می‌دهد، ما از طریق دفاتر مرکزی و ولایتی‌ ما برای حمایت و عملی شدن این پلان کمک می‌کنیم و برای افزایش منابع کمک کننده داخلی و خارجی کار می‌کنیم."

این در حالیست که اکثر افغان‌ها از کمبود خدمات صحی در کشور شکایت دارند.

وزارت صحت عامه نیز گفته‌است که هر سال برخی از افغان‌ها بخاطر تداوی به کشور‌های همسایه می‌روند که در مجموع هزینه تداوی‌شان میلیون‌ها دالر می‌شود.

وزارت صحت عامه هم‌چنان گفته است که خدمات صحی در کشور گسترش یابد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG