لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

احتمال حمایت حزب جمعیت اسلامی از کاندیداتوری عبدالله عبدالله


آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، ممکن این حزب در انتخابات پیش رو از عبدالله عبدالله به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

عبدالله عبدالله شریک قدرت در حکومت فعلی افغانستان برای رسیدن به ارگ ریاست جمهوری، احتمالاً وارد کارزار‌های انتخاباتی شود.

هر چند عبدالله عبدالله تا حال در این باره ابراز نظر نکرده اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آقای عبدالله شامل نزدیک به ۸۰ نفری است که بسته‌ی معلوماتی ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است.

جمعیت اسلامی افغانستان نیز تصمیم دارد در انتخابات پیش رو از آقای عبدالله حمایت کند.

یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی که نخواست در گزارش از وی نام گرفته شود روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، جمعیت اسلامی در انتخابات پیش رو کاندیدای خود را معرفی خواهد کرد.

به گفته این عضو جمعیت، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی از کسانی اند که ممکن یکی از آنان به عنوان کاندیدای جمعیت اسلامی وارد مبارزات انتخاباتی شود.

آرشیف، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
آرشیف، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

صلاح الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی است و اما در لیست ۶۶ نفری اعضای شورای رهبری این حزب نام عبدالله عبدالله نیست.

پیش از این عطا محمد نور رئیس اجرائیوی جمعیت اسلامی و محمد اسماعیل خان عضو این حزب گفته بودند که جمعیت از این پس از عبدالله عبدالله حمایت نخواهد کرد.

اما یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در این باره رهبری جمعیت کدام فیصله‌ی نکرده‌است.

در همین حال حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید، این حزب با جمعیت اسلامی و حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی به گونه مشترک به انتخابات خواهد رفت.

عبدالله قرلق معاون این حزب روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، اخیراً میان سران این سه حزب دیدار‌های صورت گرفته و تا هنوز بالای چگونگی و ساختار تیم انتخابات توافق نشده‌است.

آرشیف، عبدالله قرلق معاون حزب جنبش ملی افغانستان
آرشیف، عبدالله قرلق معاون حزب جنبش ملی افغانستان

وی گفت:

"نشست‌ها و صحبت‌ها در باره ساختن تکت انتخاباتی داشتند و توافق بر این دارند که اگر هر طرف رفتند باید این سه حزب بزرگ تصمیم واحد داشته باشند و با یک تکت انتخاباتی کار کنند."

معاون حزب جنبش ملی هم‌چنان می‌گوید، ممکن عبدالرشید دوستم رهبر این حزب و معاون اول رئیس جمهور یکی از کادر‌های ترکتبار را به عنوان معاون اول یکی از کاندیدها معرفی کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار می‌شود و کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را سه روز پیش آغاز کرده‌است.

هر چند تا حال نزدیک به ۸۰ تن به شمول عبدالله عبدالله، محمد اشرف غنی، گلبدین حکمتیار، محمد حنیف اتمر و احمد ولی مسعود بسته‌های معلوماتی را از این کمیسیون به دست آورده‌اند اما تا حال دو تن (عبدالطیف پدرام و عبدالحکیم تورسن) به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

سید حفیظ الله هاشمی عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در صورتی که تا ۳۰ جدی تمام نامزدان ثبت نام نکنند، کمیسیون روی تمدید این روند تصمیم خواهد گرفت.

آرشیف، سید حفیظ الله هاشمی عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف، سید حفیظ الله هاشمی عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"تا ۳۰ جدی فرصت کافی داریم، اگر دیدیم که تقویم متأثر نمی‌شود و وقت کافی داریم، طبعاً که کمیسیون بحث خواهد کرد و در همان وقت تصمیم خواهد گرفت."

از سوی هم با آغاز ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری پیش از این ائتلاف ملی بزرگ افغانستان که جمعیت اسلامی یکی از اعضای آن است خبر داده که در کنار معرفی رحمت الله نبیل و شیدا محمد ابدالی به عنوان نامزدان ائتلاف برای انتخابات ریاست جمهوری، از کاندیدا توری محمد حنیف اتمر نیز این ائتلاف حمایت خواهد کرد.

هم‌چنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی افغانستان نیز تا حال تنها روی انتخاب سرور دانش به عنوان معاون دوم خود موفق شده و تا حال از معاون اول وی خبری در دست نیست.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG