لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

شورای صلح: مذاکرات صلح در هر جایی‌که می‌شود باید میان حکومت و طالبان باشد


آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در جریان کنفرانس خبری در کابل
آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در جریان کنفرانس خبری در کابل

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید مهم نیست که مذاکرات صلح در کجا برگزار می‌شود، بلکه مهم این است که این مذاکرات باید مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان انجام شود.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید هیچ فرد، نهاد و کشور نمی‌تواند در مورد صلح حکومت افغانستان با طالبان تصمیم گیرد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز دوشنبه "۱۷ جدی ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت که آنان از هر تلاش در رابطه به صلح حمایت می‌کنند، اما برگزاری نشست‌ها با طالبان بدون حضور حکومت افغانستان هیچ نتیجۀ در پی نخواهد داشت.

لوگوی شورای عالی صلح افغانستان
لوگوی شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"اگر روی تسریع بخشیدن زمینه‌سازی و اعتماد سازی هر کشور با ما همآهنگ در زمینه همکاری می‌کنند ما از آن استقبال می‌کنیم، بحث اساسی این است که همین نشست‌ها زمینه‌ساز آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و طالبان شود در غیر آن نشست‌ها بی‌نتیجه می‌باشند. هیچ کسی، هیچ نهاد و هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیم صلح افغانستان را بگیرد."

آقای طاهری می‌گوید، مهم نیست که مذاکرات صلح در کجا برگزار می‌شود، بلکه مهم این است که این مذاکرات باید مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان انجام شود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش برخی رسانه‌های افغانی، یکی از مقامات بلند پایه طالبان به تازه‌گی به آژانس خبری رویترز گفته که این گروه نمی‌خواهد با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود و به همین دلیل نشست جده را لغو نموده‌است.

این مقام طالبان که از وی نام برده نشده‌ به رویترز گفته‌است که سعودی و امارات متحدۀ عربی تأکید دارند تا طالبان با حکومت افغانستان گفتگو کنند، اما آنان حاضر به این کار نیستند.

قبل از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم در صحبت با رسانه‌ها در مورد نشست جده ابراز بی‌خبری کرده‌است.

اما شورای عالی صلح افغانستان برگزاری نشست جده در مورد صلح افغانستان را رد نکرده می‌گوید که تاریخ دقیق آن تا کنون مشخص نشده‌است.

گفته می‌شود که طالبان می‌خواهند تا با مقامات امریکا در قطر گفتگو کنند نه در جده.

در این حال احمد جاوید رؤف رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه می‌گوید که طالبان با ابراز چنین اظهارات در پی امتیاز طلبی بوده و می‌خواهند وقت را ضایع کنند.

لوحه مشرانو جرگه افغانستان
لوحه مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"می‌خواهند وقت‌کشی و امتیازگیری کنند کشور مهم نیست در هر کجا که نشست می‌کنید موضوعات خود را مطرح کرده موضوعات جانب مقابل را می‌شنوید البته اگر آماده‌گی به صلح دارید، اما اگر صادق نیستید و وقت کشی می‌کنید بحث جدا است."

شورای عالی صلح افغانستان در حالی روی گفتگوهای مستقیم میان حکومت این کشور و طالبان مسلح تأکید دارد که هفته قبل ولسی جرگه افغانستان با نشر اعلامیۀ گفت که بدون حضورداشت حکومت، گفتگوهای صلح می‌تواند راه را برای دیگر مشکلات هموار سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG