لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

نیویارک تایمز: سکتور معادن در افغانستان با فساد گستردۀ مالی روبه‌روست


روزنامه‌های خارجی
روزنامه‌های خارجی
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش در مورد حادثه در یک معدن طلا در بدخشان که در نتیجۀ آن ده‌ها تن کشته شدند، مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه اظهارات محمد رستم ولسوال کوهستان ولایت بدخشان را هم نقل کرده که گفته است، در این معدن حدود ده هزار تن در بدل روزانه هفت دالر مُزد، به استخراج طلا ادامه می‌دهند.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، افغانستان یکی از کشور های غنی از لحاظ داشتن منابع طبیعی است، اما خشونت‌های دوامدار، نبود اداره‌های با صلاحیت دولتی و فساد گستردۀ اداری باعث شده تا معادن افغانستان، در اقتصاد این کشور که بیشتر به کمک‌های مالی خارجی متکی است، نقش مهم عایداتی را نداشته باشد.

نیویارک تایمز: حکومت افغانستان تلاش می‌کند که امور حفریات معادن طبیعی افغانستان را با قرارداد های جدید منظم سازد، اما این سکتور باز هم با فساد گسترده مالی روبه‌رو است.
نیویارک تایمز: حکومت افغانستان تلاش می‌کند که امور حفریات معادن طبیعی افغانستان را با قرارداد های جدید منظم سازد، اما این سکتور باز هم با فساد گسترده مالی روبه‌رو است.

نویسندۀ مقاله همچنان می‌گوید، حکومت افغانستان تلاش می‌کند که امور حفریات معادن طبیعی افغانستان را با قرارداد های جدید منظم سازد، اما این سکتور باز هم با فساد گستردۀ مالی روبه‌رو است.

نیویارک تایمز: معادن افغانستان نقش قوی عایداتی برای دولت ندارند.

​مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند، در نتیجۀ فرو ریختن بخشی از یک معدن طلا در ولسوالی کوهستان این ولایت، روز یکشنبه حد اقل ۳۰ تن جان دادند.

هنگام فرو ریختن معدن، یک ۱۳۰ تن مشغول کار استخراج طلا در آنجا بودند.

  • مجله نیوز ویک

مجلۀ نیوز ویک در مورد سخنان اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، اظهارات مایک مولاونی، رئیس دفتر سرپرست قصر سفید را نشر کرده است.

مولاونی به نیوزویک گفته است، از جزئیات این اظهارات نگرانی ندارد که رئیس جمهور ترمپ در مورد تجاوز اتحاد شوروی سابق بر افغانستان گفته بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

ترمپ هفته گذشته گفت، شوروی سابق به خاطری به افغانستان هجوم آورد که جلو ورود تروریستان را از افغانستان به آن کشور بگیرد.

رئیس جمهور امریکا همچنان در مورد جنگ فعلی افغانستان گفته که به شمول روسیه، پاکستان و هند، کشور های منطقه باید در جنگ افغانستان نقش بزرگی داشته باشند.

ترمپ هفته گذشته گفت: شوروی سابق به خاطری به افغانستان هجوم آورد که جلو ورود تروریستان را از افغانستان به آن کشور بگیرد.

​سرپرست دفتر ترمپ به نیوز ویک گفته است، به باور او، اظهارات دونالد ترمپ در وضعیت فعلی که ایالات متحده با آن روبه‌رو است، به خاطر نا امیدی صورت گرفته است.

مجله در ادامه نوشته که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان، به سخنان دونالد ترمپ واکنش نشان داد و گفته‌های او را متضاد با حقایق تاریخی عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG