لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

هیواد: طالبان تلاش می‌کنند که با حکومت افغانستان صلح کنند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد صلح افغانستان مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در سرمقاله‌اش نوشته، رئیس جمهور غنی یکشنبه گذشته در ارگ ریاست جمهوری با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و برخی شخصیت‌های جهادی و سیاسی نشست مهم داشته، اما متأسفانه ارگ در این زمینه خاموشی اختیار کرده‌است.

در سرمقاله آمده‌است، در این نشست پیرامون صلح و نجات کشور از بحران کنونی روی نیاز کشور به یک چتر بزرگ صحبت شده‌است.

سرمقاله نویس نوشته‌است، عامل تمام بدبختی‌های کنونی اینست که افغان‌ها مرکز تمثیل ارادۀ خود را نداشته، حکومت با مردم فاصله دارد، با حلقات سیاسی زبان تفاهم نداشته و به اصطلاح به میل خود کار می‌کند.

به باور روزنامه نویس، اگر حکومت و حلقات سیاسی این خلاء را از بین نبرند بحران کنونی آنقدر بزرگ است که همه را مانند خاشاک با خود خواهد گرفت.

ویسا روی وحدت ملی تأکید کرده نوشته که یا حالا و یا هم هیچ‌وقت.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد هم در یک مطلب نوشته است، طالبان تلاش می‌کنند که با حکومت افغانستان صلح کنند.

در مطلب آمده‌است، منشی شورای امنیت ملی ایران روز گذشته در یک نشست گفته‌است طالبان تلاش می‌کنند تا با حکومت افغانستان صلح کنند و ایران در این بخش با حکومت این کشور همکاری می‌کند.

بر اساس گزارش آژانس خبری تسنیم ایران، علی شمخانی هم‌چنان گفته‌است امریکا از طریق نماینده‌هایش در پیوند به مذاکرات صلح افغانستان به ایران گفته، آماده‌است تا در این مورد با آنان صحبت کنند.

هیواد نوشته است، اما مقامات امریکایی و طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

در مطلب آمده‌است، ایران در این اواخر دو بار با نماینده‌های طالبان ملاقات نموده و در پیوند به صلح افغانستان با آنان صحبت کرده‌است.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی هم در یک مطلب با اشاره به تأخیر در برگزاری نشست جده میان طالبان و مقامات امریکایی نوشته‌است.

روزنامه نوشته‌است، رئیس جمهور غنی در نشست جنیوا اعلان کرد که صلح زمان می‌خواهد و برنامه صلح کم از کم به ۵ سال وقت نیاز دارد.

در روزنامه آمده‌است، تعویق گفتگوهای صلح تحت هر عنوان که باشد با خوشنودی حکومت وحدت ملی همراه خواهد بود.

اما در مطلب به نقل برخی منابع آمده‌است که زلمی خلیل‌زاد مأموریت گرفته تا شش ماه آینده سرنوشت صلح و جنگ افغانستان را مشخص کند و به همین دلیل عجله دارد.

XS
SM
MD
LG