لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

کمیسیون انتخابات ۱۵ هزار پایه دستگاه بایومتریک خریداری می‌کند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برای برگزاری بهتر انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ هزار پایه دستگاه بایومتریک خریداری می‌کنند.

در حالی‌که روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هم‌چنان ادامه دارد، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برای برگزاری بهتر این انتخابات، دستگاه‌های بیشتر بایومتریک خریداری می‌کنند.

عبدالعزیر ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که رهبری کمیسیون در نشست مشورتی با احزاب سیاسی و نهاد‌های مدنی به روز سه شنبه روی چالش‌ها و چگونگی بهتر دستگاه‌های بایومتریک بحث کرده‌اند.

وی گفت که کمیسیون تعهد سپرده تا نواقص که در زمینه دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان پیش آمد، در انتخابات آینده تکرار نخواهد شد.

آرشیف، عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف، عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات متعهد است که در مشوره با شرکای انتخاباتی روی چگونگی استفاده درست تکنالوجی بایومتریک به یک توافق برسد و ما تعهد داریم که چالش‌های موجود در این زمینه که در انتخابات ولسی جرگه پیش آمد، دیگر تکرار نشود."

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آمادگی‌های این کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه دارد و تا حالا ۷۳ کاندید احتمالی به شمول دو خانم بسته‌های معلوماتی را از این کمیسیون بدست آورده‌اند.

بیست و نهم ماه سرطان سال آینده، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

با آنکه بیش از دو نیم ماه از برگزاری انتخابات ولسی جرگه می‌گذرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات هنوز هم در حال تفتیش آرای صدها محل رأی‌دهی کابل است.

اما شماری از احزاب، نهادهای ناظر انتخابات و چهره‌های سیاسی با اشاره به مشکلات در انتخابات ولسی جرگه پیش از این گفته‌اند که کمیسیون‌های کنونی انتخاباتی توان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان را ندارند و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

آنان می‌خواهند که پیش از برگزاری این انتخابات در کمیسیون انتخابات اصلاحات بنیادی آورده شود.

در همین حال برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی از جمله بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که کمیسیون طرح اصلاحی برای انتخابات پیشرو ندارد و خریداری دستگاه‌های بیشتر بایومتریک کار ساز نیست.

یوسف رشید رئیس اجراییوی این بنیاد که در نشست مشورتی روز سه‌شنبه کمیسیون حضور داشت، چنین گفت:

آرشیف، یوسف رشید رئیس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
آرشیف، یوسف رشید رئیس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

"چیزی که بسیار مهم است مدیریت است یعنی ما اگر دستگاه کم و زیاد داشته باشیم یک موضوع جداگانه است اما مدیریت معلومات، دیتا بحث دیگر است که هنوز کمیسیون این ظرفیت را ندارد اما کمیسون می‌خواهد بار مسئولیت را بدوش کمپنی بیندازند و خود را نجات دهند."

وی ابراز نگرانی می‌کند به ظرفیت موجود، بی‌برنامه گی در قسمت تهیه فهرست درست رأی دهندگان و سوء استفاده از دستگاه‌های بایومتریک، انتخابات ریاست جمهوری گواه تقلب‌های بیشتر خواهد بود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG