لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

آریانا: پرواز‌های ما مصون است، رده بندی اخیر معیاری نیست


شرکت هوایی آریانا گزارش اخیر وبسایت رده بندی هوایی ایرلینرتینگس را به دلیل آنچه در نظر نگرفتن معیار‌های جهانی برای بررسی در رده بندی از سوی این وبسایت می‌خواند، رد می‌کند.

منیر الیاد رئیس اجرائیوی شرکت هوایی آریانا روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، وبسایت رده بندی خطوط هوایی در گزارش‌ اش هم‌چنان مشخص نکرده که این رده بندی از سوی کدام نهاد معتبر تهیه شده و در آن گفته نشده که بر اساس کدام معیارهای پرواز، این رده بندی صورت گرفته است.

آقای الیاد می‌گوید، آریانا از مصون‌ترین خطوط هوایی در منطقه است و همواره طیاره‌های این شرکت پیش از هر پرواز چک و بررسی تخنیکی می‌شوند.

وی افزود:

"در طول تاریخ آریانا که ۶۵ سال می‌شود هیچ وقتی آریانا سانحه هوایی که سرنشینان و یا طیاره‌هایش از بین رفته باشد، نکرده‌است، کمپنی‌های که هر سال و یا چند سال بعد سانحه هوایی می‌باشند را در رده بندی بالا قرار داده من نمی‌دانم که معیار مصونیت پرواز‌های این‌ها چی است، خود آریانا یک هنگر مجهز ترمیماتی طیارات را دارد که تمام چک و بررسی طیارات منظم صورت می‌گیرد."

شرکت هوایی آریانا نخستین شرکت هوایی دولتی در افغانستان است که ۶۵ سال پیش تأسیس شد.

این شرکت در حال حاضر یک طیاره ایر بس و سه طیاره بوینگ دارد که به گفته مسئولان در هر هفته ۲۷ پرواز انجام می‌دهد.

رئیس اجرائیوی آریانا می‌گوید، پرواز‌های این شرکت در ۷ سکتور خارجی و ۳ سکتور داخلی تنظیم شده و ماهانه ۲۵ الی ۳۰ هزار مسافر را انتقال می‌دهد.

این در حالی است که به تازگی وبسایت رده بندی هوایی ایرلینرتینگس شرکت‌های هوایی آریانا و کام ایر افغانستان را بر اساس گزارش سالانۀ اش، در فهرست نا مصون‌ترین خطوط هوایی برای پرواز در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده‌است.

آرشیف، یک فروند طیاره شرکت هوایی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
آرشیف، یک فروند طیاره شرکت هوایی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

شرکت هوایی کام ایر تا حال در این باره واکنش نشان نداده‌است.

بر اساس گزارش وبسایت رده بندی خطوط هوایی، شرکت هوایی کوانتس آسترالیا در صدر فهرست ۲۰ شرکت هوایی مصون جهان معرفی شده‌است.

وبسایت رده بندی خطوط هوایی، اطلاعات ۴۰۵ شرکت‌ هوایی جهان را جمع‌آوری و مقایسه کرده تا ۲۰ شرکت هوایی مصون و ۱۰ شرکت هوایی نا مصون را شناسایی کند.

برای شناسایی مصون‌ترین خطوط هوایی، ۱۲ معیار تعیین شده بود که خطوط هوایی نیوزیلند، امریکن، آسترین، برتیش، امارات، سنگاپور، قطر و یونایتد، خطوط هوایی مصون معرفی شده‌اند.

خطوط هوایی آریانا، بلووینگ، کام ایر و تریگانا در زمرۀ ناامن‌ترین خطوط هوایی رده بندی شده‌اند.

از سوی هم اداره هوا نوردی ملکی افغانستان گفته است، گزارش وبسایت رده بندی خطوط هوایی بر اساس معلومات بی‌اساس و غیر دقیق تهیه شده‌است.

بر اساس یک اعلامیه مطبوعاتی اداره هوانوردی ملکی، این اداره به هدف بالا بردن مصونیت پرواز‌ها و اطمینان از رعایت استندرد‌های بین‌المللی فعالیت بسیاری از شرکت‌های هوایی را به تعلیق در آورده و ان‌ها را مکلف به ریسرتیفیکشن نموده است.

در اعلامیه هم‌چنان آمده که شرکت هوایی کام ایر موفق شد تا سال گذشته این پروسه را با موفقیت تکمیل و تصدیق نامه اداره هوانوردی ملکی را بدست آورد.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان هم‌چنان گفته که شرکت هوایی آریانا فعلاً تحت پروسه تصدیق مجدد قرار دارد و هر دو شرکت فعال در کشور مکلف اند تا تصدیق نامه‌ی یوسا را نیز بدست بیاورند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG