لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

نشریه اتلانتیک: امریکا عملاً از سوریه و افغانستان نمی‌رود


برخی روزنامه‌های جهان
برخی روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به آن طرح رئیس جمهور امریکا تمرکز کرده که می‌خواهد شمار سربازانش را در افغانستان کاهش دهد.

روزنامه می‌نویسد: اردوی امریکا در طویل‌ترین جنگ این کشور در تاریخ درگیر شده است و هنگامی به کاهش نیروها غور می‌کند که در تمامی فعالیت‌های جنگی دخیل است.

مقام‌های قصر سفید به واشنگتن پُست گفته اند: دونالد ترمپ در نهایت خواهان بیرون ساختن تمامی نیرو های این کشور از افغانستان است، اما در حال حاضر شاید تا هفت هزار سرباز امریکایی، از افغانستان بیرون شوند.

مقام‌های قصر سفید به واشنگتن پُست گفته اند: دونالد ترمپ در نهایت خواهان بیرون ساختن تمامی نیرو های این کشور از افغانستان است.

​مشاوران نظامی ترمپ برای او قناعت داده اند که در وضعیت فعلی، کاهش شمار سربازان به صورت تدریجی، مناسب خواهد بود.

اما به‌گفته مقامات، تا هنوز تصمیم نهایی معلوم نیست و حتی ممکن است دونالد ترمپ همزمان برای خروج تمامی نیرو ها از افغانستان دستور بدهد.

سناتور لیندسی گراهام که از افراد نزدیک به ترمپ به شمار می‌رود گفته که رئیس جمهور از چگونه‌گی پیشرفت نیرو‌های امریکایی در افغانستان خیلی متأثر شده است.

اما به‌گفته لیندسی گراهام، خروج یکباره‌گی امریکا از افغانستان به معنی بحران خواهد بود.

واشنگتن پُست: ممکن است دونالد ترمپ همزمان برای خروج تمامی نیرو ها از افغانستان دستور بدهد.
واشنگتن پُست: ممکن است دونالد ترمپ همزمان برای خروج تمامی نیرو ها از افغانستان دستور بدهد.

واشنگتن پُست اظهارات رئیس کمیتۀ مشترک لوی درستیز های اردوی امریکا همراه با قوماندان نیرو های بحری و فرمانده عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان را هم نقل کرده که گفته اند، تا هنوز دستوری برای کاهش نیرو ها داده نشده است.

روزنامه این اظهارات جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیرو های ناتو در افغانستان را در جریان گفتگویش با تلویزیون طلوع نشر کرده که گفته است، اگر برای کاهش نیرو های نظامی در افغانستان دستور هم داده شود، امریکا در کنار نیرو های امنیتی افغان ایستاده خواهد بود.

یک دگروال متقاعد اردوی امریکا که در مذاکرات با طالبان حضور داشت، به واشنگتن پُست گفته است، مقام‌های امریکایی شاید برنامۀ خروج نیرو ها از افغانستان را کنار بگذارند، زیرا برای مذاکرات صدمه می‌رساند.

به‌گفته این نظامی امریکا، تنها هنگامی روی این برنامه غور شده می‌تواند که طالبان برای انجام مذاکرات توافق کنند.

  • نشریۀ اتلانتیک

نشریۀ اتلانتیک هم به همین مسئله پرداخته و در آغاز یک مطلب نوشته است:

"امریکا عملاً از سوریه و افغانستان نمی‌رود."

در این مطلب، باز هم به طرح دونالد ترمپ و استعفای جیمز متیس وزیر دفاع امریکا بنابر مخالفت‌ها و همچنان کناره‌گیری های قوماندان عملیات‌های ضد داعش و درستیزوال پنتاگون از کارهای‌شان اشاره شده است.

جنگ امریکا در افغانستان، یک استخوان پوسیده است که باید دور کرده شود.

با این هم به نوشته نشریه تا هنوز کسانی وجود دارند که از طرح‌های ترمپ ستایش می‌کنند.

به گونه مثال، رابرت کپلان یک نویسندۀ مسایل سیاسی در یک مقاله به نیویارک تایمز نوشته است: جنگ امریکا در افغانستان، یک استخوان پوسیده است که باید دور کرده شود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

به باور نویسندۀ مقاله اتلانتیک، موافقان و مخالفان دونالد ترمپ تنها یک نکتۀ مشترک دارند و آن تخیل است که ترمپ واقعاً از افغانستان و سوریه بیرون می‌شود.

به نوشته نشریه، حقیقت چنین نیست.

در ادامه آمده است: در گذشته عنعنه جنگ و صلح همین بود که اگر یک قدرت، دیگری را شکست می‌داد، نیرو های پیروز به خانه‌های شان باز می‌گشتند.

اما به نوشته اتلانتیک، در عصر حاضر با توجه به بحران‌های پیچیدۀ داخلی و عملیات‌های ضد تروریزم تا این حد آسان نیست که یک کشور قدرتمند مانند امریکا به صورت واقعی از میدان جنگ بیرون شود.

XS
SM
MD
LG