لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

وزارت معارف ۵ تفاهمنامه را با مؤسسات داخلی و خارجی امضا کرد


آرشیف، یکی از مکاتب دخترانه در ولایت هلمند
آرشیف، یکی از مکاتب دخترانه در ولایت هلمند

وزارت معارف افغانستان به هدف بلند بردن ظرفیت و انکشاف معارف در کشور پنج تفاهم‌نامه همکاری را با موسسات داخلی و خارجی امضا کرد.

ساخت صنوف تعلیمات محلی، تعلیمات اضطراری، بازسازی مکاتب، حمایت از مکاتب، ایجاد کورس‌های سواد آموزی، تدریس زبان انگلیسی در صنوف محلی و آموزش کمپیوتر از پروژه‌های تعلیمی است که تفاهم‌نامه آن به روز چهارشنبه میان وزارت معارف و پنج موسسه داخلی و خارجی در کابل امضا شد.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف به رادیو آزادی گفت که این پروژه تعلیمی یک بخشی از پلان استراتژیک این وزارت بوده و اکثراً در ولایات تطبیق می‌گردد.

آرشیف، وزارت معارف افغانستان
آرشیف، وزارت معارف افغانستان

وی گفت:

"ما پنج تفاهمنامه همکاری را با پنج موسسه داخلی و خارجی به ارزش ۶۴ اعشاریه ۴ میلیون دالر امضا کردیم، کارهای آن بصورت عملی آغاز می‌شود که در آن ۳۵ هزار طفل شامل می‌شوند."

خانم نزهت گفت که این تفاهم‌نامه‌ها با موسسات مربوط به بنیاد آغاخان، اداره حمایت از اطفال و موسسه افغان اید امضا گردید.

به گفته وی برای این پروژه تعلیمی ۵۰ معلم استخدام شده و در کنار آن معاشات برخی از معلمین قراردادی در ولایات پرداخت خواهد شد.

نوریه نزهت گفت که مصرف این پروژه را "یو اس‌ای دی" یا اداره بین‌المللی انکشافی ایالات متحده امریکا به عهده دارد.

این در حالیست که بسیاری از مردم افغانستان از کمبود مکاتب و معلمین و کیفیت آموزش در کشور شکایت دارند.

کارشناسان بخش معارف این اقدام را ستایش کرده اما روی نظارت و شفافیت جدی این پروژه تاکید می‌کنند.

عبدالرزاق دوست یکی از این کارشناسان در مورد به رادیوآزادی گفت:

"این‌که برای افراد محروم صنوف ساخته می‌شود و کورس‌های سواد آموزی ایجاد می‌گردد این برای معارف متوازن یک تهداب است و هر باشنده افغانستان به آن لبیک می‌گویند، اما بد بختانه که در افغانستان فساد به اوج خود رسیده‌است و این پروژه باید بصورت درست آن نظارت گردد تا پول آن حیف و میل نشود این به نفع جامعه خواهد بود."

آقای دوست می‌گوید که انکشاف معارف یک اصل مهم برای تامین صلح، انکشاف و پیشرفت در کشور بوده و این بر حکومت بخصوص وزارت معارف است تا به این اصل توجه بیشتر داشته باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG