لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

دمشق می‌خواهد با گروه کُرد تحت حمایت امریکا آشتی کند


آرشیف، فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه
آرشیف، فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه

حکومت سوریه می‌خواهد در شمال این کشور با گروه کُردهایی آشتی کند که از سوی امریکا حمایت می‌شوند.

تماس‌ها به میانجیگری روسیه بین این دو جناح مخالف زمانی آغاز شد که رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اظهار داشت سربازان کشورش را از این منطقه بیرون می‌کند.

سوریه برای مذاکرات آشتی با کُردها امیدوار است.

فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه در این مورد به خبرنگاران گفت:

"تماس‌ها و بحث‌های فعال با کُردها در ارتباط به تهدیدها در شمال سوریه که به تمامیت ارضی کشور متوجه است و ما با آن روبه‌رو هستیم، زیاد شده‌است."

جنگجویان مسلح کُرد در شمال سوریه مناطقی زیادی را تحت کنترول دارند و بعد از آن با دمشق تماس برقرار کرده‌اند که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ماه گذشته اظهار داشت که تمام دو هزار سرباز کشورش را از منطقه خارج می‌کند، اما واشنگتن تلاش دارد با بیرون رفتن سربازان آن‌ها از سوریه قوای ترکیه حملات را بر کُردها آغاز نکنند.

آرشیف، جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا
آرشیف، جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه به ترکیه رفت تا انقره را قانع سازد که بعد از بیرون شدن سربازان امریکایی از سوریه، در مناطق شمال شرقی بر کُردها حمله نکند، اما ترکیه این تقاضای امریکا را رد کرده‌است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که به گروه‌های مسلح کُرد به چشم جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌بیند.

انقره ادعا می‌کند کُردهای سوریه که واشنگتن از آن‌ها حمایت می‌کند با کُردهای جدایی طلب ترکیه روابط بسیار نزدیک دارند.

دمشق به کُردها تعهد کرده‌است که اگر سربازان امریکایی منطقه را ترک کنند، برای حفاظت آن‌ها در امتداد سرحدات قوای خود را جابه‌جا خواهد کرد.

یک رهبر کُردها هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود آن‌ها روی یک پلانی کار می‌کنند که بر اساس آن بتوانند با دمشق آشتی کنند.

XS
SM
MD
LG