لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

کمیته مصونیت خبرنگاران: افغانستان هنوز هم کشور خطرناک برای خبرنگاران است


په پراګ کې د کابل د خونړۍ دوشنبې د قربانیانو د یادښت مراسم
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

آرشیف، مراسم یادبود در پراگ از خبرنگارانی که سال گذشته در دو حمله انتحاری در کابل کشته شدند

کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید هنوز هم افغانستان برای خبرنگاران خطرناک‌ترین کشور در سطح جهان محسوب می‌شود.

نجیب شریفی عضو این کمیته روز پنج‌شنبه «۲۰ جدی ۱۳۹۷» حین شریک ساختن گزارش سالانۀشان در مورد وضعیت خبرنگاران گفت که در افغانستان چالش‌های زیادی فرا راه کار خبرنگاران موجود است.

وی گفت:

"سال جاری نیز افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای کار خبرنگاری قلمداد شده، این همان وخامت، چالش و تهدید امنیتی را در مقابل خبرنگاران و رسانه‌ها نشان می‌دهد که این سال دوم است که افغانستان به‌عنوان خطرناک‌ترین کشور در سطح جهان برای خبرنگاران محسوب می‌شود."

آرشیف، نجیب شریفی عضو کمیته مصونیت خبرنگاران

آقای شریفی در مورد کشته شدن یک خبرنگار افغان به نام جاوید نوری که در ولایت فراه در یک رادیوی محلی کار می‌کرد و گفته می‌شود که از سوی طالبان به قتل رسیده‌است، نیز ابراز تأسف کرد.

موضوعی که طالبان تا کنون در مورد آن چیزی نگفته‌اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان از همه خبرنگاران خواست تا در زمان پوشش خبر‌ها به ویژه حملات تروریستی و درگیری‌های مسلحانه به مصونیت‌شان توجه جدی کنند.

آقای شریفی هم‌چنان بر حکومت و رسانه‌ها انتقاد کرده گفت، رهنمودی که به هدف مصونیت خبرنگاران از سوی آنان و برخی دیگر نهاد‌ها آماده شده‌است را تطبیق نکرده‌اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ را کمتر از ۲۰۱۷ عنوان کرد در حالی‌که نی، دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان ۲۰۱۸ را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در تاریخ افغانستان خوانده‌است.

این دفتر حدود یک هفته قبل با نشر گزارش سالانه‌اش گفت که در سال روان میلادی ۱۹۷ مورد خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده‌ که تنها ۲۰ مورد آن قتل بوده‌است، در حالی که کمیته مصونیت خبرنگاران در این سال ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران را به ثبت رسانده‌است.

در این حال برخی از خبرنگاران از حکومت و شمار نهاد‌های حامی‌شان انتقاد کرده می‌گویند که برای مصونیت آنان گام‌های عملی برداشته نشده‌است.

نرگس هورخش یکی از آنان می‌گوید:

"ما مشاهده می‌کنیم حکومت و نهاد‌های حامی رسانه‌ها و خبرنگاران که برای مصونیت‌شان کار می‌کنند همیشه از مصونیت حرف می‌زنند، اما در عمل برای آنان اقدامات لازم صورت نگرفته‌است."

وی افزود که حکومت و نهاد‌های حامی خبرنگاران برای مصونیت ژورنالیستان باید توجه جدی نمایند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG