لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

ولسی جرگه: گفتگو با طالبان در غیاب حکومت افغانستان باید متوقف شود


آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان یکی از جلسات عمومی این جرگه در کابل
آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان یکی از جلسات عمومی این جرگه در کابل

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، هر نوع دیدار و گفتگوی کشور‌های منطقه به شمول امریکا در غیاب حکومت این کشور با طالبان مسلح باید متوقف گردد.

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، وزارت خارجه باید با صدور اعلامیه از تمام کشورهای گفتگو کننده صلح بخواهد که هیچ یک از آنان با مخالفین دولت افغانستان بدون حضور نماینده این کشور گفتگو کرده نمی‌تواند.

اعضای این جرگه روز شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفتند، هر نوع دیدار کشورهای دیگر با طالبان بدون نماینده حکومت این کشور به صلح کمک نکرده بلکه به گفته آنان به نحوی سبب قهرمان سازی طالبان و ضعیف ساختن حکومت افغانستان خواهد شد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از بحث‌های اعضای این جرگه گفت:

آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

"واقعیت امر اینست هر نوع دیدار کشورهای منطقه با مخالفین بدون حضور نمایندگان حکومت وحدت ملی قطعاً به پروسه صلح کمک نمی‌کند بلکه این به نحوی خود قهرمان سازی طالبان یا مخالفین خواهد بود و در پهلوی آن تضعیف حکومت وحدت ملی و می‌تواند به نحوه خود یک مداخله در امور افغانستان باشد."

اعضای ولسی جرگه گفتند، لغو نشست جده، ملاقات‌ها در ابوظبی، قطر، مسکو الی تهران نتوانست زمینه گفتگوهای مستقیم صلح را فراهم کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که در چند ماه اخیر سفر‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به کشورهای منطقه بیشتر گردیده‌است.

در کنار سفر‌های آقای خلیل‌زاد، نماینده‌های طالبان در چند ماه اخیر بشمول مقامات امریکایی نشست‌های در ابوظبی، قطر، مسکو و تهران با مقامات آن کشور‌ها بدون حضور نماینده دولت افغانستان انجام داده‌اند.

پیش از این طالبان مسلح در نشست امارات متحده عربی با هیئت فرستاده شده حکومت افغانستان دیدار نکردند.

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور نیز چهارشنبه هفته گذشته در نشستی گفته بود که تاکنون هیچ نوع تغییری در موقف طالبان نیامده الی این که در میز مذاکره با حکومت این کشور حاضر شوند.

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت خارجه را داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

در عین حال صالح محمد سلجوقی یکتن از اعضای ولسی جرگه در این نشست گفت:

آرشیف، صالح محمد سلجوقی یکتن از اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، صالح محمد سلجوقی یکتن از اعضای ولسی جرگه افغانستان

"شک ما اینست که کشورهای گفتگو کننده با طالبان بجای این‌که برای حل و فصل بحران افغانستان کاری کرده باشند به بهانه همکاری برای ایجاد صلح با طالبان رابطه علنی برقرار کرده و به نحوی به آنان مشروعیت بخشیده‌اند و ادامه دیدار‌های کشور‌های دیگر با مخالفین افغانستان بدون حضور نمایندگان ما هشداری است برای تضعیف روابط دیپلوماتیک میان افغانستان و کشور‌های ملاقات کننده."

از سوی هم عارف رحمانی یکتن دیگر از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، اگر امریکا و سایر کشور‌ها می‌خواهند صلح در افغانستان تأمین گردد باید بالای طالبان فشار وارد کنند تا آنان مجبور شوند با حکومت این کشور صلح کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG