لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

صلاح الدین ربانی در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و هند اشتراک کرده‌است


آرشیف/ وزیر خارجه افغانستان
آرشیف/ وزیر خارجه افغانستان

در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و هند وزیر خارجه افغانستان نیز اشتراک کرده است.

هیئت اداری مشرانو جرگه اشتراک صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و هند را در ازبکستان برای این کشور مهم می‌داند.

فیصل سمیع نایب منشی این جرگه میگوید که این نشست از لحاظ سیاسی و اقتصادی با ارزش بوده و بدون شک در آن اوضاع کنونی افغانستان نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

آقای سمیع روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در حالی‌که تلاش‌های صلح در این کشور نسبت به گذشته افزایش یافته، هند و کشورهای آسیای میانه می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفأ کنند.

مشرانو جرگه افغانستان
مشرانو جرگه افغانستان

او افزود:

"اشتراک وزیر خارجه افغانستان را من در همچو نشست‌ها بسیار مهم می‌دانم، خصوصاً در شرایط کنونی که گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان مطرح است، تا حالا هند و برخی از کشورهای آسیای مرکزی از موضوع مذاکرات میان طالبان و امریکا به دور مانده اند در حالی‌که این کشورهای می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند."

رسانه های ازبکستانی گزارش داده اند که نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و هند به روزهای شنبه و یکشنبه در شهر سمر قند ادامه خواهد داشت.

در گزارش‌ها در این باره آمده است که در این نشست همکاری کشورهای آسیای مرکزی و هند در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، تجارت، مسایل علمی و فنی و همچنان در عرصه های آموزشی و فرهنگی بررسی میشود.

پیش از این وزیر خارجه ازبکستان اظهار داشته است که این نشست فرصت های بهتری را در زمینه همکاری های متقابل سیاسی و اقتصادی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

از سوی هم برخی از رسانه های ترکمنستان گزارش داده اند که موضوع ساخت و ساز پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند نیز در حاشیه این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد.

در این حال انتظار خادم از کارشناسان روابط بین الملل می‌گوید که نشست سمر قند برای افغانستان از موثریت برخوردار است:

انتظار خادم یکی از کارشناسان روابط بین الملل
انتظار خادم یکی از کارشناسان روابط بین الملل

او افزود:

"برگزاری این نشست و دعوت شدن افغانستان به آن علاقمندی هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه را نشان میدهد، این نشست میتواند بر وضعیت این کشور تاثیر خوب داشته باشد، این یک آغاز خوب است و در آینده صلح افغانستان را تضمین میکند."

وزارت خارجه افغانستان تازه در این مورد چیزی نگفته است اما صبغت الله احمدی سخنگوی این وزارت روز جمعه در تویترش نوشته بود که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در این نشست اشتراک می‌کند.

از سوی هم شماری از گزارش‌ها می‌رساند که در نشست شهر سمر قند ازبکستان بخش ویژه به بررسی اوضاع افغانستان نیز اختصاص یافته است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG