لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

واشنگتن پُست: آلودگی هوا جان ۱۷ هزار افغان را در ۲۰۱۶ گرفته است


آرشیف، آلودگی هوا در شهر کابل
آرشیف، آلودگی هوا در شهر کابل
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در مقاله از یک مشکل خیلی مهم در شهر‌های بزرگ افغانستان از جمله پایتخت یاد کرده که سبب بیماری‌های زیاد و باعث مرگ تعدادی از مردم شده‌است.

این مشکل استفاده از رابر و زغال برای مواد سوخت و تسخین می‌باشد.

واشنگتن پُست می‌نویسد، از رابر و زغال نه تنها در منقل‌های معمولی برای پخت و پز در کنار سرک‌ها استفاده می‌شود، بلکه از آن برای مواد سوخت در بخاری‌ها و در داخل خانه‌ها هم کار گرفته می‌شوند. زیرا، بسیاری مردم توانایی استفاده از گاز و برق را ندارند.

روزنامه، به طور مثال از محمد شریف یک باشنده شهر کابل یاد کرده که برای گرم کردن منزل خود از مواد فضله حیوانات و بعضی اوقات از پلاستیک استفاده می‌کند.

به نوشته روزنامه سوختاندن پلاستیک و زعال، مواد زهراگین تولید می‌کند و به همه باشنده‌های شهر صدمه می‌رساند.

واشنگتن پُست بر اساس ارقام ارائه شده از سوی اداره صحی جهان می‌نویسد، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴ میلیون و ۲ صد هزار نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا هلاک شده و در همین سال در نتیجه بیماری‌های ناشی از خرابی هوا در افغانستان ۱۷ هزار نفر جان باخته‌اند.

اما وزارت صحت عامه افغانستان در مورد شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در افغانستان احصائیه ندارد.

دو نشریه جهانی مقالاتی را در مورد ارادۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ مبنی خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان به نشر رسانده‌اند.

  • انترنشنل انتریست

انترنشنل انتریست که به طور آنلاین به نشر می‌رسد، در مقاله می‌پرسد که آیا در ارتباط به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رئیس جمهور دونالد ترمپ حق به جانب است؟

روزنامه، پاسخ این سؤال را به پرسش دیگری جواب داده می نویسد، آیا کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان موقف طالبان را قوی تر می‌سازد و در نتیجه آن خشونت‌ها در افغانستان افزایش می‌یابند و یا راه برای صلح هموار می‌شود؟

نشریه انترنشنل انتریست می‌نویسد، اعلان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان محاسبات در این کشور را تغییر داده و کار صلح و امنیت در منطقه را دشوار می‌سازد.

اما نشریه همزمان می‌نویسد، اگر نتیجه فیصله رئیس جمهور ترمپ خوب باشد و یا بد، به هر حال راه برای پایان جنگ ۱۷ ساله امریکا در افغانستان فراهم می‌گردد.

  • آیرش تایمز

روزنامه آیرش تایمز می‌نویسد، وداع امریکا از افغانستان و سوریه منطق دارد.

روزنامه تحت این عنوان می‌نویسد که رئیس جمهور دونالد ترمپ انتخابات را بخاطر این شعار برنده شد که او مخالف مداخله نظامی امریکا می‌باشد.

روزنامه هم‌چنان می‌نویسد، رئیس جمهور ترمپ در اولین سال ریاست جمهوری‌اش گفته بود کهشمار عساکر خود را در افغانستان و عراق کاهش می‌دهد.

او بطور قاطع گفت، به عوض فرستادن نیروهای بیشتر، توجه را به نشانه گیری تروریستان از راه دور معطوف می‌دارد.

XS
SM
MD
LG