لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

آرمان ملی: دخیل شدن بازیگران مختلف پروسه صلح را سرگردان ساخته‌است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم بیشتر مطالب‌شان را به پیشرفت‌های اخیر در مورد صلح و اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی اختصاص داده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر به چهارمین سفر نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پرداخته که از هند آغاز شده و در آن کشور با مقامات هندی در مورد صلح و این‌که امریکا و هند برای صلح دایمی در افغانستان چه کرده می‌توانند بحث کرده‌است.

روزنامه نوشته وزیر خارجه هند گفته‌است که از روند صلح برای یک افغانستان با ثبات حمایت می‌کند.

در ادامه این روزنامه آمده که قرار است زلمی خلیل‌زاد پس از هند به چین و سپس به پاکستان و افغانستان سفر نماید.

آقای خلیل‌زاد در حالی با مقامات هندی صحبت کرده‌است که روزنامه در یک مطلب جداگانه در مورد این دید و بازدید‌ها و گفتگوهای صلح در برخی کشورهای دیگر در غیابت افغانستان عکس‌العمل ولسی جرگه را منعکس ساخته که خواستار متوقف شدن این گفتگوها و دید و بازدید ها شده‌است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مورد عکس‌العمل ولسی جرگه در رابطه به تلاش‌های جاری در پیوند به صلح یک مطلب تفصیلی را منتشر نموده و نوشته است که اکثر اعضای این جرگه به این باور اند که هر چند تلاش‌ها به سطح منطقوی و جهانی افزایش یافته‌است اما در داخل کشور هنوز هم اجماع ملی در رابطه ایجاد نشده‌است.

روزنامه در ادامه نوشته است که وکلا بدون موجودیت اجماع ملی در پیوند به صلح تلاش‌های جاری به سطح منطقوی و جهانی را بی‌نتیجه می‌دانند و این را هم می‌گویند که گفتگوهای برخی کشورها و امریکا با طالبان بدون حضور افغانستان مداخله آشکار در امورد این کشور بوده و نیاز است تا این روند متوقف شود.

روزنامه هم‌چنان نوشته که رئیس ولسی جرگه گفتگوها در غیاب افغانستان را به ضرر پروسه صلح خوانده چون به نقل از وی این گفتگو‌ها طالبان را برنده و حکومت افغانستان را ضعیف نشان می‌دهد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در یک مطلب تفصیلی نوشته که دخیل شدن بازی گران منطقوی و جهانی پروسه صلح افغانستان را سرگردان ساخته‌است.

این روزنامه نوشته‌است؛ به حدی که هند و چین در روند صلح افغانستان نقش مهم داشته می‌توانند به همان اندازه حضور آنان در معادلات سیاسی افغانستان دسترسی به صلح را متضرر می‌سازد چون به نقل از روزنامه رسیدن به یک نقطه مشترک در رابطه به نفع قوت‌های منطقوی و جهانی کار ساده نیست.

صحبت‌های جاری در رابطه به اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی دیگر از مسایل مهم روزنامه‌های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهد.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته که در بخش انتخابات به اصلاحات جدی نیاز است چون انتخابات ولسی جرگه این را نمایان ساخت که کمیسیون‌های انتخاباتی نه تنها ناتوان اند بلکه به فساد نیز آغشته اند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که از انتخابات ولسی جرگه چند ماه می‌گذرد اما کمیسیون انتخابات هنوز هم نمی‌تواند حداقل نتایج ابتدایی آنرا اعلام کند.

روزنامه با توجه به این مشکلات پیشنهاد می‌کند که در کنار تغییرات در کمیسیون‌های انتخاباتی باید در مجموع نظام انتخاباتی اصلاح شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواند در صفحه نخست‌اش در مورد خواست سفارت امریکا در پیوند به اصلاحات در روند انتخابات بحث کرده‌است.

روزنامه نوشته است که سفارت امریکا طی بیانیۀ اصلاحات جدی در پروسه انتخابات را ضروری دانسته گفت که تصمیم تأخیر انتخابات ریاست جمهوری برای سه ماه هم به هدف برطرف ساختن مشکلات تخنیکی و اداری گرفته شده‌است.

در ادامه روزنامه آمده که در این بیانیه سفارت امریکا گفته شده که افغان‌ها برای انتخاب رهبر‌ شان مستحق داشتن کمیسیون‌های انتخاباتی اند که توان جلب دوباره باور آنان را داشته باشند.

روزنامه هم‌چنان به نقل از یک منبع معتبر حکومت که نامش ذکر نگردیده نوشته‌است که پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات ولسی جرگه کمیشنران کمیسیون انتخابات تبدیل می‌شوند.

روزنامه در ادامه به نقل از این منبع نوشته که حکومت افغانستان و جامعه جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری باید توسط کمیشنران جدید اداره شود.

XS
SM
MD
LG