لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

مسلمیار: گفتگوهای صلح باید از چشم حکومت و ملت افغانستان پنهان نباشد


​​فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
​​فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

رئیس مشرانو جرگه و برخی از اعضای آن می‌گویند که گفتگوهای صلح باید از چشم حکومت و ملت افغانستان پنهان نباشد در غیر آن کشور با یک بحران دیگر روبه‌رو می‌شود.

رئیس مشرانو جرگه و برخی از اعضای آن به این باور اند که هرگونه بحث، گفتگو و پیشرفت در پروسه صلح، که به کوشش امریکا و برخی کشورهای دیگر به پیش برده می‌شود باید از چشم حکومت و ملت افغانستان پنهان نباشد.

آنان روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه گفتند که پروسه صلح در یک مرحله اساس رسیده و اگر به آن دقت نشود، ارزش‌ها و منافع ملی افغانستان در نظر گرفته نشود کشور با یک بحران دیگر روبه‌رو خواهد شد.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه در این باره چنین گفت:

"پیام ما به کشورهای دخیل اینست که بدون حضور ملت و حکومت افغانستان هرگونه بحث در باره صلح و یا تصمیم در باره آن، کشور را با یک بحران روبه‌رو می‌کند، باید تصمیم طوری اتخاذ شود هر پیشرفت که صورت می‌گیرد با حکومت افغانستان شریک شود و حکومت مکلف است در این باره با ملت مشوره کند."

برخی از اعضای مشرانو جرگه به‌خصوص گل احمد اعظمی گفت بحث‌های که در سطح منطقه در باره صلح افغانستان جریان دارد، از مردم و حکومت افغانستان پنهان است.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در سه ماه گذشته به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و برخی کشور های دیگر سفر های داشت و پس از دیدار با مقام های آن کشور اطمینان داده‌است که سفر هایش نتیجه بخش خواهد بود.

در کنار آن محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده خاص رئیس جمهور در امور منطقوی برای اجماع صلح سفر چهار روزه به پاکستان داشت که با شاه محمد قریشی وزیر خارجه پاکستان و شماری از رهبران سیاسی و مذهبی آن کشور گفتگو کرده است.

شورای عالی صلح افغانستان میگوید که سفر آقای داوودزی امیدوار کننده بوده است.

محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی این شورا به رادیو آزادی چنین گفت:

محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی شورای صلح
محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی شورای صلح

"آقای داوودزی از سفرش راضی است، وی به این عقیده است که میان حکومت پاکستان، سیاسیون و نظامیان آن کشور در باره صلح و ثبات در افغانستان یک هماهنگی ایجاد شده و از نگاه سیاسی روحیه عمومی طوری است که می‌تواند به سود پروسه صلح تمام شود."

وی می گوید که ایجاد بورد عالی مشورتی صلح به این معناست که پروسه صلح از دید مردم پنهان نیست.

شورای عالی صلح می گوید که با توجه به وضعیت ضعیف اقتصادی پاکستان، آن کشور پذیرفته است که صلح در افغانستان به نفع اقتصادی پاکستان است از همنیرو میخواهد برای آغاز مذاکرات میان نماینده های حکومت افغانستان و طالبان تلاش کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG