لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۲

نقش آفرینی بازیگران بیشتر منطقه‌ای در روند صلح گمان‌های تازۀ را به میان آورده‌است


آرشیف/ پیام صلح در نقشه افغانستان
آرشیف/ پیام صلح در نقشه افغانستان

نقش آفرینی بازیگران بیشتر منطقه ای در روند صلح افغانستان حدس و گمان های تازه ای را به میان آورده است.

هم‌زمان با افزایش تلاش‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان برخی‌ها نقش کشورهای منطقه را در این روند مفید و شماری هم بی‌تاثیر می‌دانند.

برخی از تحلیلگران سیاسی میگویند که کشورهای منطقه با نقش آفرینی مثبت می‌توانند صلح افغانستان را به موفقیت برسانند اما آنان تاکید دارند که مشارکت کشورهای منطقه و فرا منطقه باید در حد فراهم سازی تسهیلات برای گفتگو میان حکومت و طالبان باشد.

آرشیف/ رئیس جمهور غنی و برخی اعضای طالبان
آرشیف/ رئیس جمهور غنی و برخی اعضای طالبان

عبدالطیف نظری از کارشناسان روابط بین الملل روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نقش کشورهای منطقه در روند صلح این کشور باید بگونه درست مدیریت شود تا به گفته وی رقابت های منفی را به میان نیاورد:

"اگر مدیریت از سوی افغانستان و یا همکاران بین المللی اش مورد توجه قرار گیرد من فکر میکنم که مشارکت کشورهای منطقه به نفع صلح افغانستان خواهد بود اما اگر مدیریت درست از آن صورت نگیرد به باور من این بار بجای جنگ نیابتی رقابت نیابتی شکل خواهد گرفت و این موضوع روند صلح این کشور را قطعاً با موانع و چالش های زیادی رو به رو خواهد ساخت."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سفرهای مقامات افغان و امریکایی در پیوند به صلح افغانستان به کشورهای منطقه افزایش یافته و آنان سعی می‌کنند تا حمایت منطقه‌ای از پروسه صلح بیشتر شود.

از این جمله می‌توان به سفرهای زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به روسیه، برخی از کشورهای آسیای میانه، پاکستان، هند و همچنان شماری از کشورهای خلیج یاد آوری کرد.

در عین حال قرار است که آقای خلیل‌زاد در ادامه سفر کنونی‌اش به چین و همچنان بار دیگر با مقامات پاکستانی و افغان دیدار کند.

از سوی هم حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به چین و هند سفر کرد و روز یکشنبه به هدف دیدار با مقامات عربستان سعودی به ریاض رفت.

همچنان محمد عمر داوودزی نماینده رئیس جمهور غنی برای اجماع منطقه ای صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز از اسلام آباد دیدن کرد.

هیئت طالبان نیز در این میان سفرهای به روسیه و پاکستان داشتند و همچنان با مقامات ایرانی دیدار کردند.

تلاش برای بدست آوردن حمایت های منطقه ای از روند صلح افغانستان در حالی صورت میگیرد که زلمی خلیل‌زاد و طالبان چند دور گفتگو را در قطر و امارات متحده عربی انجام دادند اما نماینده‌های طالبان دیدار با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در ابوظبی را رد کردند.

در این حال وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان با اشاره به این موضوع میگوید، تا هنگامیکه خروج نیروهای بین المللی از افغانستان یقینی نشود، نقش کشورهای منطقه در روند صلح نیز تاثیر گذار نخواهد بود.

وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان
وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان

​او افزود:

"تا زمانیکه مسئله حضور نیروهای خارجی در افغانستان حل نشود، دخالت بازیگران جدید در سیاست این کشور به ویژه در روند صلح تاثیر مثبت یا منفی نمی گذارد، تمام کشورهای که با طالبان روابط خوب نیز دارند اگر این گروه بخواهند که با دولت افغانستان به میز مذاکره حاضر شوند این گروه حاضر نخواهد شد، مگر این که مشکل حضور نیروهای خارجی در افغانستان برطرف گردد."

حکومت افغانستان سعی دارد که فشارهای منطقه ای و فرا منطقه ای بالای طالبان افزایش یابد تا این گروه با هیئت مذاکره کننده حکومت به میز مذاکره حاضر شود.

پیش از این نقش پاکستان در این راستا مهم خوانده شده و این کشور وعده سپرده که طالبان را به میز مذاکره با حکومت حاضر خواهد ساخت.

حالا دیده شود که این وعده پاکستان عملی خواهد شد یا نه و آیا مشارکت کشورهای بیشتر منطقه وجهان باعث تامین صلح در افغانستان خواهد شد و یا این روند را با سردرگمی تازه و بیشتر رو به رو خواهد ساخت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG